Lando Norris staat binnen de Formule 1-wereld bekend als een van de meest talentvolle coureurs van de jongere generatie. Bij McLaren heeft de jonge Brit al meerdere successen geboekt en is hij steevast sneller dan zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Ondanks zijn goede prestaties is Norris echter op weg naar een negatief record. Hij is namelijk op Nico Hülkenberg na de coureur met de meeste punten zonder een overwinning te boeken. Een aantal keer kon de McLaren-coureur zijn eerste triomf in de Formule 1 al ruiken, maar greep telkens net mis.
Op Monza rijdt Norris een sterke race en eindigt hij als 'best of the rest' op de zevende plek. De punten zijn meer dan welkom in een seizoen waarin het voor McLaren minder goed loopt dan gehoopt. Norris staat weliswaar zevende in het rijderskampioenschap, maar zijn teamgenoot is in geen velden of wegen te bekennen en het gat naar de topteams is enorm. Met 88 punten mag de Brit vooralsnog tevreden zijn; wederom een flink aantal waardoor zijn carrièretotaal oploopt tot 394 punten. Met zijn zevende plek op Monza streefde Norris oud-Formule 1-coureur Romain Grosjean voorbij als het gaat om het grootste aantal punten zonder overwinning te boeken.
Lijstaanvoerder van dit niet zo fantastische kampioenschap is Hülkenberg, die nog 127 punten meer pakte en nog steeds niet heeft gewonnen. Dat Norris zo hoog staat op dit lijstje, is eigenlijk vrij opmerkelijk. Veel van zijn jonge collega's hebben al een keer gewonnen, zij het met een flinke dosis geluk. De afgelopen jaren is de McLaren-coureur steevast terug te vinden in de top tien bij Grands Prix, maar het stuivertje is nog niet zijn kant op gevallen. Twee keer kwam hij erg dichtbij, maar zag hij de winst aan zijn neus voorbijgaan.
Rusland 2021
Op 25 september in 2021 stond Norris voor een primeur. De baan was nat voorafgaand aan de kwalificatie, waardoor de deur openging voor een verrassing. Normaal gesproken zou een Red Bull of Mercedes poleposition pakken op het Sochi Autodrom, maar in deze moeilijke omstandigheden kon alles gebeuren. In het eerste deel van de kwalificatie was Max Verstappen een van de vijf coureurs die zou uitvallen, aangezien hij een gridstraf zou krijgen voor de race. Rivaal Lewis Hamilton had dus maar een taak: poleposition pakken en winnen, om zo veel mogelijk punten te winnen ten opzichte van de Nederlander.
Zoals zo vaak in moeilijke omstandigheden, wisten enkele coureurs boven hun materiaal uit te stijgen om zo te verrassen. Zo stond George Russell plots in Q3. De baan droogde steeds verder op en Hamilton leek op weg naar poleposition, aangezien hij ook de snelste was in Q1 en Q2. Tegen het eind van Q3 was de baan dermate opgedroogd dat de droogweerbanden tevoorschijn kwamen en iedereen dook naar binnen. Favoriet Hamilton beging echter een fout bij het inkomen van de pitstraat en verloor zijn voorvleugel. De poleposition lag voor het grijpen. Met een rappe ronde reed Norris naar de eerste plek en zijn ervaren landgenoot kon daar niet aan tippen, aangezien hij zijn banden niet meer op temperatuur kreeg. Zo stond plots een McLaren op poleposition.
Also read
Norris spreekt geruchten tegen: 'Tegenovergestelde is de realiteit'
Seidl claimt dat McLaren nog steeds de gevolgen merkt van de remproblemen in maart
De duidelijke, maar foute keuze
Na het behalen van zijn eerste poleposition kon Norris zijn geluk niet op. Bovendien was het voor McLaren ook de eerste sinds 2012, hetgeen de vreugde alleen nog maar versterkte. Bij de start verloor de jonge Brit zijn ereplaats echter meteen aan Carlos Sainz. In ronde dertien wist hij de leiding weer terug te nemen, maar ondertussen was ook Hamilton weer terug in het gevecht om de overwinning. Alles lijkt goed te gaan voor Norris, die de race controleert vanaf de eerste plek. De weergoden in Rusland gooiden tegen ronde 46 echter roet in het eten. Het begon te druppelen, maar gedetermineerd hield de McLaren-coureur vast aan de eerste plek.
In ronde 49 komt de allesbeslissende vraag: 'Wat denk je van de intermediates?', zo vraagt zijn team. Norris reageert duidelijk en geeft aan buiten te blijven. Ondertussen kiest Hamilton voor de tegenovergestelde strategie. De achterstand is flink, maar de omstandigheden verslechteren dermate dat Hamilton binnen twee ronden al aan de staart van Norris zit. Tot overmaat van ramp glijdt laatstgenoemde van de baan en verliest zo de leiding in de race. Noodgedwongen werden alsnog de intermediates gemonteerd, waardoor Norris afzakt naar de zevende plek. Een klap die de jonge coureur nog lang moest verwerken.
Monza 2021
Een knap kwalificatieresultaat voor McLaren deed Norris opnieuw hopen op een mooi resultaat, misschien zelfs wel de overwinning. Op de zaterdag had de sprintrace uitgewezen dat McLaren aardig meekwam met de topteams, dus lag voor de zondag alles open. Een chaotische start zorgt voor wat positiewisselingen, maar Norris houdt in de openingsfase zijn derde plek vast. Na de eerste pitstopronde komen Hamilton en Verstappen achter Norris terecht en maken intiem kennis met elkaars wagens. De twee favorieten eindigden in de grindbak, waardoor beide McLarens plots het veld leidden.
Netjes blijft Norris achter zijn teamgenoot aan rijden, ondanks dat hij het gevoel had dat hij sneller was. Over de radio kwam nog eens de vraag of hij zijn teamgenoot niet mocht inhalen, maar zijn team gaf de duidelijke instructie om geen risico's te nemen en daar legde de jongeling zich bij neer. Als tweede passeert hij de finishlijn en voor de tweede keer gaat de overwinning aan zijn neus voorbij. Achteraf gaf hij aan graag te hebben gestreden voor de winst, maar het teambelang had voorrang. Een fair besluit. Dit was tevens de laatste keer dat Norris dicht bij een overwinning kwam. Vooralsnog mocht het niet zo zijn. Misschien krijgt het talent nog een kans voor hij Hulkenberg passeert op de bittere ranglijst.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties