NB testdag 3 Bahrein | 'McLaren kan zeker een gevaar vormen voor Red Bull' Formule 1
Formule 1

NB testdag 3 Bahrein | 'McLaren kan zeker een gevaar vormen voor Red Bull'

NB testdag 3 Bahrein | 'McLaren kan zeker een gevaar vormen voor Red Bull'

De laatste testdag voorafgaande aan seizoen 2021 zit erop. Op zondag kregen de Formule 1-teams nog acht uren aan testtijd voordat de bolides weer de garage in verdwijnen tot de seizoenstart op 28 maart. Hoewel de wintertests een rooskleurig beeld schetsen voor Red Bull Racing en Max Verstappen, zeggen de snelle rondetijden van de RB16B nog niet alles. F1Maximaal-redacteur Maurits Kappetijn volgde de zondagsessie op de voet en deelt zijn bevindingen van de allerlaatste testmogelijkheid in Bahrein.

Hoe heb je de derde testdag ervaren?

'In lijn met de andere twee testdagen gebeurde er eigenlijk vrij weinig. Er waren, op de spins van Yuki Tsunoda en Lewis Hamilton na, eigenlijk bijna geen incidenten. Ik denk dat we sowieso maar één rode vlag gehad hebben dit weekend, dat was in de afgelopen jaren in Barcelona wel anders. Toch vind ik dat frappant, want de baan in Spanje is goed te vergelijken met het circuit in Bahrein, afgezien van de weersomstandigheden. Het was boeiend om te zien hoe de teams zich op het circuit ontwikkelden, waarbij er zeker een aantal punten te benoemen zijn.'

Wie is de grote winnaar van de derde testdag?

'De grote winnaar is mijns inziens Ferrari. Zij hebben vandaag maar liefst 156 rondes gereden en reden bovendien constant prima rondetijden. Nu weet ik dat die tijden weinig zeggen, maar het is toch lekker om er gewoon goed bij te zitten na een baalseizoen. Het is goed om te zien dat Carlos Sainz zich steeds comfortabeler voelt in de SF21, die in de middagsessie een veel zekerdere indruk maakte dan zijn eerste sessie. De auto maakt bovendien een stabiele indruk op het asfalt en dat is fijn, want in 2020 was het een en al glibberen en glijden. Ferrari valt vooral op omdat het dit weekend echt een goede ontwikkeling heeft laten zien.'

Wie is de grote verliezer van de derde testdag?

'De grote verliezer is opnieuw Mercedes. De Zilverpijlen leken nog zo goed op weg, met een sterke ochtendsessie waarin 86 ronden werden verreden. Maar ‘s middags ging alles weer net zoals het eerder dit weekend ging. Men miste het eerste uur wegens problemen, waarna Lewis Hamilton haast met de staart tussen de benen de baan op ging. De W12 in de handen van Hamilton oogde heel onstuimig en instabiel. Dat zag je ook aan Lewis’ rijstijl, want zelfs in zijn snelle rondes benaderde hij de bochten heel erg ‘safe’ en behoedzaam. Toch moeten we niet teveel kijken naar wat er ‘mis’ gaat bij Mercedes. Ook zij laten niet het achterste van de tong zien en de kans is groot dat Red Bull weer als vanouds het tweede team is bij de eerste Grand Prix.'

Wederom presteert McLaren goed. Voegt de Britse renstal zich bij Mercedes en Red Bull in 2021?

'McLaren kan, in vergelijking met vorig jaar, simpelweg veel harder. Allereerst zit er nu een Mercedes-krachtbron achterin, die op alle fronten beter is dan de Renault-motor. Niet alleen is er sprake van meer pk’s, maar ook de driveability is verbeterd, net als het opladen en loslaten van elektrische energie. Anderzijds, omdat er meer power geleverd wordt, kan men ook met meer vleugel rijden. De aerodynamica hoeft niet meer het tekort aan topsnelheid te compenseren en dus kan men met een agressieve vleugelstand te werk gaan. Op twee fronten is men dus sneller en dat kan zeker een gevaar vormen voor Red Bull. Nu is de verhouding echter nog lastig te voorspellen. Wie weet staan we voor veel grote verrassingen.'

Welk achterhoede-team kwam naar jouw idee vandaag het beste uit de verf?

'Alfa Romeo verraste mij vandaag in positieve zin. Kimi Raikkonen voltooide ontzettend veel ronden, bijna drie race-afstanden. Dat is goed voor het team, want uiteindelijk draait het daar gewoon om. Het is een open deur en je hoort het iedereen zeggen, maar het draait allemaal om data verzamelen en info vergaren. Bovendien laat het grote aantal rondjes zien dat de betrouwbaarheid van de Alfa Romeo-auto goed in orde is.'

Hoe kijken ze bij Mercedes naar wederom een suboptimale testdag?

'Ik kan me haast niet voorstellen dat men zich geen zorgen maakt. Er werken daar enorm veel techneuten, die nu allemaal maar met een klein aantal ronden en datasets aan de slag kunnen gaan. Dat zorgt voor reuring, maar misschien is dat juist wel iets wat men beter maakt. Het is zo’n slimme, goede en bijzondere organisatie dat een wake-up call als deze voor een soort jojo-effect kan gaan zorgen. Ik kan me goed voorstellen dat ze nu elkaar even goed in de ogen kijken en voor het eerste raceweekend de hele rits opgelost hebben.'

Waarom wist Aston Martin ook op dag 3 niet te imponeren?

'Aston Martin lijkt duidelijk niet de pace te hebben, maar waar het aan ligt, is niet helemaal duidelijk. De coureurs lijken in de pers bovendien wat terughoudend. ‘Niet alles ging helemaal lekker’, zei Sebastian Vettel, maar daarmee werd alles wel zo’n beetje gezegd. Het is goed voor te stellen dat het team met dezelfde problemen kampt als Mercedes, want het is geen geheim dat de AMR21 veel onderdelen gebruikt van de Duitse renstal. Het is voor hen te hopen dat ze met het relatief kleine team de auto zo goed mogelijk afkrijgen voor de eerste Grand Prix en Vettel kan men daarbij goed helpen.'

Kunnen we concluderen dat de RB16B Perez goed ligt?

'Nog niet helemaal. Perez had duidelijk even tijd nodig om zich de RB16B eigen te maken, maar ook op zondag verliep alles nog niet helemaal soepel. Op zich is dat ook helemaal niet erg. De Red Bull-auto is een lastige bolide om volledig te begrijpen en onder de knie te krijgen, vraag dat maar aan Alexander Albon en Pierre Gasly. Het team heeft denk ik duidelijke doelen gesteld met Perez, om langzaamaan naar Max toe te kruipen. Ze verwachten niet meteen een podiumplaats, denk ik. Zelf is Perez er namelijk ook een beetje voorzichtig over, zo zei hij zondag: ‘Ik moet geduld hebben, het zal nog even duren voordat ik meer uit de auto kan halen.’ Dat zegt denk ik ook genoeg over wat het team van hem verwacht.'

Is het optimisme van Verstappen terecht?

'Max was vooral optimistisch over hoe soepel alles gaat bij het team en het aantal ronden dat is verreden (113 op de laatste testdag, red.). Dat is terecht, want nogmaals, dat is waar het afgelopen weekend om ging. We moeten echter echt uitkijken dat we niet teveel waarde gaan hechten aan die rondetijden. Verstappen en Perez waren snel in de testsessies, maar dat betekent echt niets. Niemand buiten het team weet hoeveel brandstof in de auto zit en er kunnen wel honderd verschillende belangen hangen aan het wel of niet rijden van snelle rondetijden. Laten we de kwalificatie in Sakhir afwachten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws