De Grand Prix van Qatar was in alle opzichten een spannende race, want de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton staat op scherp. Wat betekende het raceweekend voor deze strijd en heeft Red Bull Racing alles uit de kast gehaald? In de nabeschouwing blikken we terug met F1Maximaal-redacteur Terrence Riepema, die denkt dat Verstappen flink wat geluk kan gebruiken na de race in Qatar.
Was Hamilton totaal buiten bereik voor Red Bull dit weekend?
'Ja, dat denk ik wel. In de kwalificatie zag je dat Hamilton al bijna een halve seconde sneller was. Ik denk dus dat Verstappen niet echt kans had gemaakt, ook niet vanaf P2. Uiteindelijk kan je dus wel zeggen dat die penalty voor Max eigenlijk helemaal niets heeft uitgehaald. Ik vond het knap dat Max in die eerste paar rondes zo snel door het veld heen kwam, dat heeft hem heel erg geholpen. Daarbij hielp het natuurlijk ook wel dat hij aan de 'schone' kant van de grid mocht starten.'
'Al met al was de snelheid er gewoon niet om voor de overwinning te vechten. Als Verstappen even aanzette, deed Hamilton hetzelfde en de Brit was dus vooral het gat naar zijn tegenstander aan het 'managen'. Het gat tussen de twee bleef constant zeven à acht seconden en daar veranderde eigenlijk niets aan.'
Hoe komt het dat het verschil tussen Hamilton en Bottas in Qatar zo groot was?
Bottas leek niet echt het vertrouwen te hebben in de auto, dat begon eigenlijk al in de vrije trainingen. Alles zat eigenlijk tegen bij de Mercedes-coureur en de race begon ook weer desastreus met die slechte start, vanaf dat moment liep hij eigenlijk achter de feiten aan in de wedstrijd. Verder in de race bleek dat Bottas' auto ook niet lekker ging in het verkeer en de vuile lucht die veroorzaakt werd door de andere coureurs, want hij zat lang vast achter zijn voorliggers die over één ronde natuurlijk veel langzamer zijn. Op een gegeven moment zag je, toen er meer ruimte kwam in de top tien, dat de W12 van Bottas wat tot leven kwam. Helaas was het toen eigenlijk al veel te laat.'
'Aan de andere kant denk ik dat het nu ook appels met peren vergelijken is als je kijkt naar Hamilton en Bottas. Hamilton zit in een titelstrijd en is enorm gemotiveerd, daarbij wordt hij natuurlijk ook tot het uiterste gedreven door Max Verstappen. Hamilton wordt dus door allerlei factoren aangespoord, terwijl Bottas niet veel te winnen heeft, zo lijkt het tenminste. Het ziet er soms uit alsof hij bepaalde dingen gewoon op zijn dooie gemakje doet.'
Also read
Update III | Horner heeft geen spijt van uithaal naar marshal
Honda maakt zich op voor eindsprint: 'Komende week de motor weer optimaliseren'
Is er na vandaag iets veranderd aan het perspectief voor Verstappen voor het kampioenschap?
'Ik denk persoonlijk dat Verstappens perspectief vooral veranderd is in Brazilië. Ik denk dat Mercedes daar al een enorme klap uitdeelde. Eigenlijk maakten ze met die verbluffende nieuwe motor een duidelijk statement. Het was ineens: 'Kijk, wij kunnen met deze motor achteraan starten en alsnog met gemak de race winnen'. Toen is er denk ik echt een mokerslag uitgedeeld. Na de race in Qatar is er voor Verstappen niet zoveel veranderd, want bij Mercedes zal men de motor in de twee laatste races gaan inzetten.'
'Eigenlijk is het het hele seizoen qua momentum en snelheid heen en weer gegaan tussen Red Bull en Mercedes en ik denk dat de bal nu gewoon bij Mercedes ligt, hoe moeilijk dat ook is voor alle Verstappenfans. Persoonlijk denk ik dat het huidige beeld in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi niet zal veranderen, omdat dat denk ik toch ook twee 'Mercedes-banen' zijn. Natuurlijk heeft Verstappen wel een kans, maar als je kijkt naar de eigenschappen van de W12 en het verleden van Mercedes in Abu Dhabi dan is het perspectief niet heel erg rooskleurig. Desalniettemin blijft het autosport, dus alles kan gebeuren. Mocht Verstappen toch één van de twee races winnen, is hij natuurlijk de grote favoriet. In dat opzicht kan er nog van alles gebeuren.'
Was het raceweekend van Perez volgens jou Red Bull-waardig?
'Nee, ik denk het niet. De kwalificatie was gewoon slecht, ondanks dat Perez de schuld bij de banden en het team neerlegde. Dat onderdeel blijft een aandachtspunt, want dat lijkt negen van de tien keer mis te gaan bij Perez. Misschien is het zaak om de auto van Perez eens helemaal af te stellen voor de kwalificatie, misschien dat er dan schot in de zaak komt. Op deze manier blijf je maar een beetje hannessen het hele seizoen.
Je zag in de race dat Perez eigenlijk ook snelheid miste, maar het helpt natuurlijk ook niet als je na de kwalificatie met 1-0 achter komt te staan. Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet alle acties van Perez op de baan heel slim vond. In de race zag ik hem vaak tevergeefs een inhaalactie buitenom wagen, terwijl dat vaak niet lukte en alleen maar voor vertraging zorgde. Dat kon echt wel beter, vind ik. Al met al rijdt Perez van P11 naar P4, dat verdient wel respect. Perez kan het dus wel, maar dan moet het ook in de kwalificatie lukken.'
Horner kreeg een waarschuwing na kritische uitlatingen. Vind jij dat je alles mag zeggen in de media als je teambaas bent?
'Ik vind dat je als teambaas zijnde wel een beetje mag opletten wat je zegt in de media. Wellicht dat Horner zijn kritiek op een wat nettere manier had kunnen verpakken. Toch passen zijn woorden wel in de tendens van deze titelstrijd: het is allemaal hard tegen hard. Dat zien we ook in de verbale strijd tussen Horner en Mercedes-teambaas Toto Wolff. Er zijn denk ik nauwelijks seizoenen geweest waarin de teambazen zoveel aandacht naar zich toe hebben getrokken als dit seizoen. Ergens vind ik het wel jammer, want het haalt een beetje de aandacht van de coureurs en het prachtige gevecht tussen Hamilton en Verstappen weg. Die twee zetten zo'n ongelooflijk mooie show neer en dan moet het per sé over de teambazen gaan. Ik kan me inmiddels wel een beetje ergeren aan het moddergooien.'
Volg jij F1Maximaal al op Instagram? Ontvang nu het F1-nieuws nog sneller op je timeline!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties