`Max Verstappen domineerde dit weekend in het Grand Prix-weekend van Spanje drie dagen lang. De Nederlander reed de snelste tijd in elke van de vrije trainingen, pakte de poleposition, reed elke ronde aan de leiding en won dus de race, en pakte terloops ook nog even het punt voor de snelste rondetijd mee. Met de concurrentie op grote achterstand rijst dan ook de vraag op waar dit nog toe gaat leiden en wie Red Bull Racing misschien nog kan uitdagen later in het seizoen. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met redacteur Shanna Lutgert.
Verstappen domineert al wekenlang. Denk je dat hij nu nog sterker presteert dan in 2022?
'Ja, ik denk dat Verstappen dit jaar vanaf het begin de scepter heeft gezwaaid en die dit seizoen niet meer uit handen gaat geven. Elke race lijkt het alsof we een verbeterde versie zien van de tweevoudig wereldkampioen. Deze race in Spanje was een gevalletje: hij kwam, hij zag, hij overwon. De rust en kalmte bij Verstappen in de cockpit is nog beter dan in 2022, hij is nog foutlozer dan vorig jaar. Wellicht heb ik de oranje bril op, maar als je Verstappen nog wilt overtreffen in dit seizoen, moet je van heel, heel goede huize komen. De Nederlander in combinatie met de RB19 is op dit moment niet één, maar wel drie maatjes te groot voor iedereen. Dit gaat met de jaren alleen maar beter worden. Op dit moment gaat niemand hem tegenhouden om één van de allergrootsten te worden.'
Ga jij je vervelen als Verstappen zo blijft domineren?
'Ja en nee. Dat Verstappen wint en iedereen aan gort rijdt, is schitterend, maar als hij competitie ervaart en er echt voor moet werken, dat is veel mooier om te zien. In Barcelona op zondag kon hij in principe een pitstop maken, uitstappen voor een bak koffie, instappen, verder rijden, en alsnog aan de leiding liggen. Dat je zo dominant bent tijdens een race op die leeftijd, is waanzinnig. Met twee vingers in de neus je derde titel binnenslepen, is ook fantastisch. Maar toch hoop ik dat Aston Martin of Mercedes, of Ferrari nog dichter bij kan komen en het Verstappen nog enigszins moeilijk kan maken.'
Wie was jouw Driver of the Day, als we Verstappen buiten beschouwing laten?
Mijn Driver of the Day: Zhou Guanyu. Zhou heeft twee punten kunnen halen voor Alfa Romeo. In principe heeft hij niet bepaald de auto om elke race top tien finishes te kunnen garanderen, dus was hij voor mij de meest opvallende coureur in de top tien van deze Grand Prix. Na een redelijke kwalificatie op zaterdag wist hij het resultaat op zondag te maximaliseren, terwijl hij het niet makkelijk had in het middenveld. Bottas op P19 en Zhou op P9, ik denk dat Bottas zich wel even achter de oren mag krabben. Zhou hield zich goed staande.'
Alonso viel tegen voor eigen publiek, terwijl Mercedes uitblonk. Welk van deze teams verwacht je als best of the rest in het laatste deel van het seizoen?
'Ik vind het lastig om te voorspellen. Wat dat betreft is het jammer dat de Grand Prix in Imola afgelast werd, want dat had voor Aston Martin een graadmeter kunnen zijn om te zien hoe de auto rijdt en reageert op een permanent circuit. Tot aan Barcelona hebben we eigenlijk alleen maar stratencircuits gehad. Richting het einde van het seizoen hebben we natuurlijk nog Singapore en Las Vegas en wat andere circuits waar die topsnelheid van de bolide belangrijk gaat zijn, maar als de rest van de races van Aston Martin zo verlopen als in Spanje, dan zal Mercedes die tweede plek pakken in het WK, en sluit Aston Martin aan als derde. Barcelona bleek een goed circuit voor de nieuwe versie van de W14, en als ze dat volhouden tot aan de zomer, dan denk ik dat de huidige rollen van Aston Martin en Mercedes omdraaien. Op basis van één race op een permanent circuit is dat natuurlijk nog niet echt te voorspellen. Maar als Mercedes toch beter presteert op de permanente circuits, die vanaf nu voornamelijk gaan komen, dan zie ik mogelijkheden voor de Zilverpijlen.'
Denk je dat het verwijderen van de chicane een goede verandering aan het circuit was?
'Ik vond de chicane wel een mooi onderdeel van Barcelona. Ik ben niet zo’n fan van het circuit, maar dat was wel een punt waar foutjes werd gemaakt, banden werden geblokkeerd, en waar coureurs anderen achter zich konden houden (zoals Verstappen Räikkönen achter zich hield tijdens die ene race in 2016). Met de huidige auto’s denk ik wel dat het voor de coureurs beter is dat die chicane weg is, meerdere rijders hebben erover geklaagd dat die chicane de auto niet lag, dus al met al kunnen ze meer snelheid meenemen richting bocht één, en denk ik dat het een goede verandering is geweest.'
Hoe vind je dat Nyck de Vries op zijn race mag terugkijken?
'De Vries heeft naar mijn idee best een goed weekend gehad. Hij reed een stabiele race, maar ik vond het wat jammer dat hij hier en daar niet door leek te pakken met verdedigen of met aanvallen. Hij had zichzelf wat breder mogen maken, want uiteindelijk had hij achter de top tien min of meer niets te verliezen. Toen hij die banden goed aan de praat kreeg kon hij een aantal mooie inhaalacties maken, en dat is goed voor zijn zelfvertrouwen. Dat moet hij voortzetten om binnenkort toch echt een puntje mee te pakken.'
De
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties