Max Verstappen won in België zijn achtste Grand Prix op rij, ondanks een gridstraf voor het gebruiken van een vijfde versnellingsbak. Hoewel de Nederlander geen enkel moment in de problemen kwam, liep hij wel het punt voor de snelste ronde mis. Daardoor komt zijn totaal in juli op 'slechts' 119 van de maximaal haalbare 120 punten uit. Achter Verstappen completeerden teamgenoot Sergio Pérez en Ferrari-coureur Charles Leclerc het podium, terwijl Carlos Sainz en Oscar Piastri uitvielen na een startincident. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met redacteur Lieke Jacobs.
Begrijp je de keuze van Red Bull om Verstappen niet meer voor de snelste ronde te laten stoppen, terwijl die marge er wel was?
'Ik denk dat het verstandig was van het team om in deze situatie het zekere voor het onzekere te nemen. De marge was er zeker en het verschil met Pérez op plek twee groeide ongetwijfeld hard, maar het was deze keer geen marge die garantie bood op een veilige stop. Waar we voorheen gaten van dertig seconden zagen, was het gat deze keer wat kleiner. De risico’s waren simpelweg te groot en het was het niet waard om een zege uit handen te geven voor één punt.'
'Dat ene punt zal naar alle waarschijnlijkheid toch weinig verschil maken op lange termijn, vooral als we kijken naar hoe de tweevoudig wereldkampioen nu op weg is naar zijn derde titel. Toch zegt het voortdurende streven naar het maximaal haalbare veel over de strijdlust van Verstappen. Hij wil hoe dan ook de beste zijn, en juist die eigenschap siert hem.'
Zal Pérez tevreden de zomerstop ingaan?
'Hij zal ongetwijfeld weer wat zelfvertrouwen terug hebben kunnen vinden, zowel op de Hungaroring als op Spa-Francorchamps. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik verwacht dat de steun van het team hem zeker op de goede weg terug heeft gebracht en dat deze stijgende lijn aan zal kunnen houden. In een Red Bull-bolide hoor je als coureur consistent het podium te behalen, en voornamelijk met het materiaal dat hij tot beschikking heeft wordt dat wel van hem verwacht. Het is gunstig voor de Mexicaan dat hij terug lijkt te keren op niveau. Het niveau van teamgenoot Verstappen is uiteraard te hoog gegrepen, en dat geldt voor meerderen, maar de prestaties van Pérez lijken naarmate het seizoen vordert weer te verbeteren. Het zal hem zeker een goed gevoel geven, maar er is nog altijd werk aan de winkel ná de zomerstop.'
Wie verdient de titel van Driver of the day, als je Verstappen buiten beschouwing laat?
'Op het eerste gezicht leek het voor de meesten een solide race met naar omstandigheden een prima resultaat, maar ik denk dat Yuki Tsunoda stiekem een klein feestje zal vieren. De Alpha Tauri-bolide heeft er dit seizoen gewoonweg geen zin in, en met de recente coureurswissel werd de chaos binnen het team alleen maar duidelijker. Toch wist Tsunoda op Spa-Francorchamps, voor het eerst sinds eind april nota bene, één punt veilig te stellen. Het lijkt misschien niet veel, maar voor een team dat het al het hele seizoen niet bij kan benen is het toch een prestatie van formaat en eentje waar ze trots op kunnen zijn.'
Lees ook
Ricciardo niet op één lijn met Tsunoda: 'Alsof we nooit het maximale uit de banden haalden'
Wie zat er volgens jou fout bij het startincident tussen Piastri en Sainz?
'Naar mijn mening is Oscar Piastri hier verantwoordelijk voor het incident. Hij leek al half naast Carlos Sainz te zitten bij het insturen van de eerste bocht, maar de banden van de Spanjaard blokkeerden nog vóór het insturen van de bocht. Het leek alsof Sainz zo druk in gevecht was met Lewis Hamilton dat hij in het proces vergat zijn spiegels te controleren. Sainz duikt daardoor een stuk verder naar binnen, waar Piastri zich echter in een gat probeert te plaatsen dat er simpelweg niet is. De illusie van ruimte is gevaarlijk, dus Piastri zal degene zijn die het boetekleed aan moet trekken. De gretige rookie probeerde simpelweg een gat te vinden dat er niet was, en Sainz kon uiteindelijk niks doen om het incident te voorkomen.'
Welk team zal het meest teleurgesteld zijn na de race?
'Teleurstelling zal bij een aantal teams wel passeren, maar McLaren was ongetwijfeld de grote verliezer dit raceweekend. Misschien lag dit resultaat enigszins in lijn der verwachting voor het team, vooral omdat ze bij de Britse renstal de details van de recente upgrades nog aan het finetunen zijn. Al eerder rekenden ze op minder verrassende resultaten, maar tot dusver bleven ze zonder al te veel moeite alsnog komen. Toch vielen de zevende plek van Lando Norris en de uitvalbeurt van Oscar Piastri tegen in vergelijking met de verrassende resultaten van eerdere raceweekenden. Een podiumplek inruilen voor een zevende positie zal in ieder geval niet op het wensenlijstje hebben gestaan.'
Vind je dat Ricciardo een goede indruk heeft achtergelaten dit weekend?
'Lastig te bepalen, vooral omdat hij dit weekend achter zijn teamgenoot eindigde, die nota bene voor het eerst in lange tijd punten wist te scoren. Aan de andere kant is het waarschijnlijk te vroeg om conclusies te trekken over de prestaties van de ervaren Australiër, aangezien hij dit weekend weinig kansen had om echt te ervaren waar de auto toe in staat is. Wat betreft een goede indruk bleef hij op Spa-Francorchamps dus heel erg achter, maar naar mijn mening zorgden vooral de weersomstandigheden ervoor dat hij niet zijn volledige potentie na kon jagen dit weekend. Op de Hungaroring zag het er in ieder geval beter uit, en ik verwacht dat de raceweekenden na de zomerstop hem ook goed kunnen doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties