Het Formule 1-seizoen zit erop, en dus is het tijd om de prestaties van de verschillende teams en coureurs te evalueren. Waar enkele teams opvielen vanwege hun afwezigheid gedurende het seizoen en andere renstallen opvielen door hun ontwikkeling gedurende het seizoen, viel Red Bull Racing op door haar consistentie in 2023. De Oostenrijkse renstal kende een ongekend seizoen, waarin record na record werd verbroken. Max Verstappen was de absolute superster tijdens het tweede kampioensjaar op rij van Red Bull.
Het seizoen van Red Bull ging gepaard met slechts één minder weekend: de Grand Prix van Singapore. Daar kreeg de Oostenrijkse renstal het niet voor elkaar om de afstelling te laten werken. Ondanks dat Red Bull gedurende het jaar op meerdere zaterdagen werd verslagen door met name Charles Leclerc, was de RB19 op de zondagen ongenaakbaar en daar kon vooral Verstappen uitstekend gebruik van maken. Enkele teams leken af en toe dichterbij te komen, maar de race in Abu Dhabi was een uitroepteken na een uiterst dominant seizoen van Red Bull.
Van de 22 races die dit seizoen verreden werden, won het team van Verstappen en Sergio Pérez er 21. Voor de race op het Marina Bay Street Circuit leek Red Bull een reële kans te hebben om ongeslagen het seizoen te beëindigen. Daarmee ging het team uit Milton Keynes het McLaren-team van 1988 achterna, maar net zoals toen was Ferrari één race te sterk. Door de vaak ongeëvenaarde race pace van de RB19 werd het ondanks die ene verloren race een jaar om nooit te vergeten. Toch gaat het technische team van Red Bull, met Adrian Newey aan het roer, met een flinke voorsprong het komende seizoen in, doordat het team zich vroeg kon richten op de RB20.
Max Verstappen (9,5): Een onvergetelijk jaar voor de meest dominante coureur aller tijden
Als redactie van F1Maximaal hebben we het hele seizoen cijfers uitgedeeld aan de coureurs voor de prestaties van zondag. Verstappen naderde in 2023 perfectie, al wil hij het zelf niet zo noemen. De coureur van Red Bull ziet dat er nog voldoende te verbeteren valt om over perfectie te spreken en daarom komt de rijder ook net tekort voor de perfecte score. Ook niet alles ging goed dit jaar: de Nederlander verloor immers drie races dit seizoen, al is het gek om te bedenken dat een coureur alle races had moeten winnen. Verstappen maximaliseerde eigenlijk elk weekend en schaart zich daarmee bij de absolute grootheden van de sport.
In de Grands Prix die Verstappen niet wist te winnen, maakte de Limburger eigenlijk ook geen fouten. In Saoedi-Arabië moest de drievoudig wereldkampioen zijn kwalificatie in Q2 al staken door een mechanisch probleem en wist Pérez de snelheid gedurende de race te counteren nadat hij zelf al vanaf poleposition was vertrokken. In Azerbeidzjan had Verstappen pech met een safetycar en probeerde hij wat dingetjes uit, die hem gedurende de rest van het seizoen hielpen. In Singapore was de auto simpelweg niet goed genoeg voor de zege en was de timing van de safetycar ook niet optimaal. Er was simpelweg geen race waarin Verstappen veel lager dan een 8,0 verdiende.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de rest van de races was de Red Bull-coureur simpelweg niet te stoppen. Hoewel hij niet elke Grand Prix vanaf poleposition begon, bestonden er eigenlijk nooit twijfels wie er op zondag zou winnen. Tijdens de races had Verstappen altijd alles onder controle en ook als coureurs in de openingsfase van de Grand Prix nog dichtbij kwamen, wist men dat Verstappen nog wat reserves in de tank had. Het bandenmanagement van de Nederlander was ongenaakbaar en het ging dit jaar simpelweg over het managen van het Pirelli-rubber. De overheersende controle was prachtig om te zien.
Dat komt ook omdat de coureur altijd weer opstond als het de race ervoor wat minder ging. Na Azerbeidzjan pakte Verstappen de Grand Prix van Miami vanaf een negende startplek alsof het niks was. Het raceweekend in Japan was misschien wel het beste raceweekend van de man uit Hasselt dit jaar, zeker gezien de moeilijkheden van een week eerder. In Las Vegas ging ook niet alles helemaal goed, ondanks dat hij de race wist te winnen, maar in Abu Dhabi keerde de volledige dominantie weer terug. Niemand kon tippen aan Verstappen dit jaar en dat heeft Verstappen meer aan zichzelf te danken dan aan de auto.
Sergio Pérez (6,4): Pijnlijke statistieken ondanks tweede plek in kampioenschap
Dat we in 2023 vooral moeten spreken van Verstappen-dominantie in plaats van Red Bull-dominantie heeft deels te maken met Pérez. De Mexicaan begon nog uitstekend aan het seizoen. Pérez deed alles wat hij kon in Bahrein en pakte een week later de overwinning op het Jeddah Corniche Circuit. Twee raceweekenden later pakte Pérez natuurlijk ook beide overwinningen in Bakoe, waardoor de man uit Guadalajara dacht dat dit een voorbode was voor de rest van het seizoen. Uiteindelijk bleek de Grand Prix van Australië eerder een voorbode te zijn voor 2023.
Tijdens Q1 in Albert Park vond de Red Bull-coureur zichzelf terug in de grindbak, waar hij ook niet meer uitkwam. Pérez gaf de schuld aan een probleem met de auto, ondanks dat Red Bull dat weekend geen probleem kon ontdekken. Ondanks de zege in Azerbeidzjan en poleposition in Miami ging het redelijk snel bergafwaarts voor Pérez. Dat is ook terug te zien in de cijfers die de redactie gaf na afloop van elke race. De hoge voldoendes werden steeds spaarzamer voor Pérez en dat had hij aan zichzelf te danken. Vooral het begin van de tweede seizoenshelft werd overschaduwd door onnodige crashes en fouten.
De pijnlijkste crash uit zijn carrière kwam natuurlijk in zijn thuisrace in Mexico. In de eerste bocht zag Pérez zijn kans om de leiding van de race te pakken, maar er was simpelweg geen ruimte voor zo’n actie. De Red Bull-bolide ging over het wiel van de auto van Charles Leclerc en kwam weer hard op de grond terecht, waardoor de race van Pérez ten einde was gekomen. In de weken voor de Grand Prix van Mexico kwam Lewis Hamilton steeds dichterbij in het kampioenschap, maar met de diskwalificatie in Austin mazzelde Pérez. Dat voordeel gooide hij in één bocht dus weg.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Uiteindelijk wist Pérez met enkele goede races de tweede plek in het kampioenschap alsnog over de streep te trekken, maar een gevoel van tevredenheid zal waarschijnlijk niet overheersen. Het seizoen van de meervoudig racewinnaar bestond simpelweg uit te veel fouten en zeer matige kwalificaties. Hierdoor stond Verstappen er in de meeste races alleen voor, al was dat dit jaar niet echt een grote zorg voor de drievoudig wereldkampioen. Als je stoeltje ter discussie wordt gesteld, weet je dat er iets mis is gegaan, en Pérez moet dan ook alle zeilen bijzetten om volgend jaar een contract te verdienen voor 2025.
Alles ziet er rooskleurig uit in Milton Keynes
De hamvraag na dit seizoen is: kan het nog beter voor Red Bull en Verstappen? De verwachting is nee, maar Red Bull heeft wel een flinke voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Het is naïef om te denken dat Verstappen het afgelopen seizoen dunnetjes overdoet in 2024, maar het is tegelijkertijd ook naïef om te denken dat de concurrentie zomaar dichterbij zal komen. Het was aan nagenoeg perfect jaar voor het team uit Milton Keynes, maar er zijn nog steeds dingen die beter kunnen, en dat is redelijk angstaanjagend.
Wat als Red Bull het huidige voordeel in de races behoudt en ook de kwalificatiesnelheid van een nog hoger niveau wordt? Red Bull begrijpt de auto volledig, dus is het ook niet gek om te denken dat de renstal de plooien van dit seizoen glad zal strijken, waardoor Verstappen en Pérez bijvoorbeeld ook in Singapore competitief zullen zijn. Verstappen zei zelf dat lagesnelheidsbochten en stratencircuits zwakke plekken zijn voor de Oostenrijkse renstal. Geef Verstappen een auto zonder zwakke plekken en dan is een nieuw recordseizoen absoluut niet uitgesloten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties