Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, spreekt mooie woorden over de samenwerking met Max Verstappen. Volgens Waché is de regerend wereldkampioen altijd helder in zijn feedback, kalm, en weet hij overal, waar hij kan, de punten te maximaliseren. Het omslagpunt bevond zich volgens de Fransman op Paul Ricard, waar de Nederlander won na een moeilijke race op Oostenrijk.
De Franse ingenieur van Red Bull levert een aantal complimenten aan het adres van de Red Bull-rijder, zo meldt De Telegraaf. De Oostenrijkse renstal had het tijdens de tweede vrije training niet makkelijk, aangezien er gesleuteld werd aan de wielophanging van de RB18. Verstappen zelf speelt ook een grote rol in de ontwikkeling en de afstellingen van de bolide. 'Max kan in een paar zinnen duidelijk maken wat hij verbeterd wil hebben', vertelt Waché. 'Waar andere coureurs het hebben over 'ik wil meer van dit en dat, voor en achter, daar hebben we niet zoveel aan.'
De Nederlander heeft de technische kennis die niet iedere coureur heeft, legt de Red Bull-technisch directeur uit. Hierdoor kunnen ze gericht werken met de feedback die Verstappen levert. 'Max is erg volwassen geworden, en daardoor blinkt hij nu uit', vervolgt de Fransman. 'Als hij niet kan winnen, dan blijft hij kalm. Hij weet de punten altijd te maximaliseren en hij neemt geen onnodige risico's.' Het omslagpunt bevond zich volgens Waché in Frankrijk, op het circuit van Paul Ricard. Hier crashte Ferrari-coureur Charles Leclerc, en ging Verstappen met de overwinning naar huis.
'Leclerc crashte daar toen hij de opdracht kreeg om te pushen', herinnert Waché zich. De Grand Prix van Frankrijk volgde na het weekend in Oostenrijk, waar de afstelling van de RB18 van Verstappen niet meewerkte, waardoor hij de zege misliep. 'In Oostenrijk maakten we een fout met de afstellingen, maar daar hebben we veel van geleerd. Sindsdien zijn alle races door Max gewonnen. De inhaalrace in België vond ik heel indrukwekkend, want hij bleef uit de problemen.' In België was Red Bull dominant, en dat maakte de Nederlander op de racedag heel duidelijk.
Waché: 'Ook wij krijgen te maken met de technische regels van 2023'
Met de huidige discussies over het budgetplafond blijft het lastig om de auto door te ontwikkelen. Red Bull denkt alvast na over de technische regels van 2023, waaraan ze de auto moeten aanpassen. 'Nee, we hoeven de auto niet compleet opnieuw te ontwerpen. Maar ook wij krijgen te maken met de technische regels van 2023. Bepaalde onderdelen zullen we hergebruiken', legt de technisch directeur uit. 'Ik verwacht dat Mercedes wel weer naar voren komt, maar wij weten dat we nog beter kunnen. Er is nog genoeg werk aan de winkel', aldus Waché
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties