Max Verstappen zal wat geld besparen op zijn superlicentie voor aankomend seizoen. De coureur van Red Bull Racing werd opnieuw wereldkampioen van de Formule 1, maar door het minder dominante jaar zal de Nederlander bijna tweehonderdduizend euro besparen. Voor andere coureurs wordt de superlicentie voor aankomend seizoen echter een stuk duurder.
De Formule 1 is absoluut geen goedkope sport en dat geldt ook voor de coureurs. De rijders hebben een geldige superlicentie nodig om te racen in de Formule 1. Elk jaar moet een coureur een vast bedrag betalen, plus een vergoeding per punt dat de coureur wist te behalen in het laatste Formule 1-kampioenschap. Voor een deel van de rijders zal het te betalen bedrag oplopen tot in de honderdduizenden euro's. Verstappen is, net zoals de voorgaande jaren, het duurste uit.
Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de vaste bedragen een stuk duurder zijn geworden. De wereld van de Formule 1 ontkomt ook niet aan de prijsstijgingen en dat gaan de coureurs dan ook voelen in hun portemonnee. De rijders moeten nu €2.313 neertellen per gescoord punt, wat vorig jaar nog €2.100 was. Het standaardbedrag is ook flink duurder geworden; coureurs betalen nu €11.453 in plaats van €10.400, weet PlanetF1.
Ondanks de prijsstijgingen in de Formule 1 is Verstappen aankomend seizoen goedkoper uit ten opzichte van 2024. De Nederlander kende een recordseizoen in 2023, maar dat kwam wel met een flink prijskaartje. De viervoudig wereldkampioen scoorde destijds 575 punten en dat leverde hem een startbedrag van €1.217.900 op. Dit jaar kwam de teller op 437 punten te staan, waardoor het bedrag voor zijn superlicentie is gedaald naar €1.022.200.
Flinke prijsstijging voor Norris en Piastri
Verstappen scoorde gedurende het 2024-seizoen in totaal negen overwinningen, tien minder dan zijn record van negentien zeges in 2023. Het afgelopen jaar werd er echter een ander record verbroken in de Formule 1: dit seizoen wisten zeven coureurs namelijk meer dan één zege te boeken. Dit betekent ook dat een hoop coureurs meer geld moeten neertellen voor hun superlicentie, aangezien zij veel meer punten behaalden in vergelijking met 2023.
Vooral de coureurs van McLaren zien een flinke prijsstijging. Lando Norris en Oscar Piastri telden respectievelijk €440,900 en €214.100 neer vorig jaar. Norris, die dit jaar als tweede eindigde in het kampioenschap, ziet zijn bedrag een miljoen euro naderen met €876.700 aan startgeld. Het bedrag van Piastri is verdrievoudigd naar €687.000. Van de nieuwkomers betaalt alleen Oliver Bearman meer dan het vaste bedrag, aangezien hij afgelopen seizoen punten wist te scoren voor Ferrari. Jack Doohan, Gabriel Bortoleto en Kimi Antonelli betalen gewoon €11.453.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties