Mercedes ziet bui hangen: 'Verstappen leidt waarschijnlijk vanaf ronde vijftien of zoiets' Formule 1
Formule 1

Mercedes ziet bui hangen: 'Verstappen leidt waarschijnlijk vanaf ronde vijftien of zoiets'

Mercedes ziet bui hangen: 'Verstappen leidt waarschijnlijk vanaf ronde vijftien of zoiets'

Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en George Russell kenden een betere dag dan de vrijdag van het raceweekend. Waar de W12 tijdens de vrije trainingen een eigen wil leek te hebben, ging het vandaag beter. Volgens Hamilton voelde de auto veel beter aan, waar Russell mee instemde. Hoe dan ook verwachten de rijders van de Duitse renstal niet dat ze morgen met Max Verstappen kunnen vechten, ze vermoeden dat hij na ronde vijftien is gezien.

Terwijl Russell de snellere tijden van het Mercedes-duo noteerde, was ook hij niet tevreden over de auto, maar dat ging vandaag beter. 'De sessie ging oké voor ons. Ik denk dat we ongeveer drie tot zeven tienden achterstand hadden. Q3 was wel heel rommelig', legt Russell uit bij Sky Sports. 'We hebben het risico genomen om geen frisse banden in die sessie te nemen en ze te sparen voor de race.' Russell kwalificeerde zich als zesde, paar zal starten vanaf P2 vanwege de gridstraffen van andere coureurs.

'Over het algemeen is het jammer dat we zover van de pace zaten. Ik denk dat we moeten focussen op onszelf, want we hebben gezien in Budapest en in Zandvoort dat vechten met snellere auto's om ons heen ons resultaat kan benadelen', zegt Russell. 'Ik denk dat we wel met Charles en Checo kunnen vechten, maar ik zie geen kans om met Max te vechten. Max leidt waarschijnlijk vanaf ronde vijftien of zoiets. Al is het niet zo makkelijk om hier in te halen als in Spa, maar gezien hun racepace snijdt hij toch zo door het veld.'

Hamilton: 'Ik verlies twee tienden in de laatste sector'

De vrijdag op het hobbelige circuit van Monza viel voor Mercedes tegen. Ze stonden meer dan zeven tienden achter de snelste tijd en de balans van de auto was hier en daar ver te zoeken. Ook hadden ze problemen met de doorstroming van elektriciteit van de ERS (electric recovery system) naar de krachtbron, waardoor ze tijd verloren. Dat kwam vandaag niet ter sprake. 'De sessie ging oké', trapte Hamilton af voor de microfoon bij Sky Sports. 'Het was niet mijn beste sessie, maar de auto voelde veel beter aan', vervolgt de zevenvoudig wereldkampioen. 'We waren nog steeds niet goed qua pace, maar het was het beste wat ik kon doen.'

De Brit start morgen vanaf P19 vanwege een motorwissel, dus de kwalificatie was vooral een moment van data verzamelen. 'Ik verlies twee tienden in de laatste sector, dus natuurlijk ben ik competitief en moet ik uitzoeken wat ik beter kan doen in die laatste paar bochten. Het gat naar de top hadden we wel verwacht, want dat zagen we in Spa ook. In Zandvoort ging het goed, daar dacht ik dat we de auto hadden om met Ferrari en Red Bull te vechten', gaat Hamilton verder. 'Op een circuit met hoge downforce zouden we er veel beter voor staan. Maar we zijn gewoon niet snel genoeg hier met lage downforce niveaus. Dit is wat er van konden maken', voegt hij toe bij Viaplay.

Wint Max Verstappen vanaf P7 in Italië? Zet in en krijg 1,72 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws