Mercedes leek met een geweldig gevoel de zomerstop in te gaan na de eerste dubbelzege van het seizoen. De feestvreugde werd echter ingedamd vanwege een diskwalificatie voor George Russell, al betekent dit dat Mercedes met Lewis Hamilton alsnog de overwinning greep. Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van Mercedes, geeft uitleg over de diskwalificatie.
Russell startte als zesde in België en kwam in een DRS-trein terecht, terwijl zijn teamgenoot de race leidde. Door voor een éénstopper te kiezen zette de Brit de race op zijn kop en kwam hij als winnaar over de streep. Enkele uren later mocht hij zijn overwinnaarsbokaal overhandigen aan zijn teamgenoot. 'Het is natuurlijk heel teleurstellend en ongelukkig, zeker aangezien hij een geweldige race reed', zegt Shovlin over Russell in de Akkodis Race Debrief van het team.
Mercedes zoekt naar antwoorden
'We zijn nu aan het onderzoeken wat precies gebeurd is', laat de Brit optekenen. 'Daarbij wegen we alle verschillende componenten. De auto kan vrij veel gewicht verliezen tijdens een race. De banden verslijten, net als de plank onder de auto', zegt de ervaringsdeskundige, die in 2023 nog mocht uitleggen waarom de plank onder de W14 van Lewis Hamilton in de Verenigde Staten te ver was afgesleten. 'De remmen verslijten ook, en je verbruikt olie.'
'De coureur kan zelf ook veel gewicht verliezen, en in dit geval verloor George best veel gewicht', geeft Shovlin aan. Dat is echter geen geweldige verklaring, aangezien de coureur inclusief uitrusting minimaal tachtig kilogram moet wegen en dit los staat van het gewicht van de auto. 'De auto's van George en Lewis begonnen op hetzelfde gewicht. Na de kwalificatie scheelde het minder dan 500 gram tussen hun auto's', vertelt de Brit.
Strategie lijkt het probleem
Shovlin vermoedt voorlopig dat de auto van Russell vanwege uiteenlopende redenen lichter is geworden door de overstap naar een éénstopper. Vooraf hielden veel teams geen rekening met een éénstopper. 'De auto van George was de enige auto met dit probleem, en het lijkt ermee te maken te hebben dat de bandenslijtage zo hoog was', zo wordt verwezen naar de éénstopper. Versleten banden kunnen echter geen verschil van anderhalve kilogram verklaren, omdat de banden simpelweg niet genoeg gewicht qua rubber hebben, en ook andere coureurs maakten éénstoppers, waaronder beide Aston Martin-coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het lijkt erop dat de plank ook verder versleten was', zo deelt Shovlin de eerste bevindingen van het team. 'We verzamelen alle data, en gaan kijken hoe we onze procedures in de toekomst kunnen verbeteren, want we willen uiteraard niet dat dit opnieuw zal gebeuren.' Dit kan er mogelijk toe leiden dat Mercedes in de toekomst wat meer marge qua gewicht zal nemen, waardoor het dus ook enige snelheid inlevert.
Snelheidsvoordeel
'Het verschil qua snelheid aan de start van de race was nul, aangezien de beide auto's hetzelfde gewicht hadden aan de start van de race', benadrukt Shovlin. 'De auto van George verloor dus wel sneller gewicht, dus daar zit wel een voordeel', geeft Shovlin toe. 'Dan heb je het over honderdsten, want als je het hebt over één of twee kilogram, dan levert dat niet veel meer rondetijd op.' Anderhalve kilogram scheelt op een normaal circuit zo'n halve tiende per ronde, al zal dat op het langere Spa-Francorchamps iets hoger liggen. Over een raceafstand heb je het dan over enkele seconden voordeel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties