Mercedes trots op progressie: 'Een kenmerk van hoe goed de organisatie is' Formule 1
Formule 1

Mercedes trots op progressie: 'Een kenmerk van hoe goed de organisatie is'

Mercedes trots op progressie: 'Een kenmerk van hoe goed de organisatie is'

Andrew Shovlin, de trackside engineering director van Mercedes, laat optekenen dat de Duitse renstal aan het begin van het jaar verbaasd was dat er niet meer snelheid in de auto zat. Daardoor wisten de ingenieurs echter wel dat er meer potentie in de auto zat, het duurde alleen even om het allemaal te ontgrendelen. De reeks upgrades in mei hielp daarbij.

Mercedes is een van de teams die in de eerste helft van het 2024-seizoen een gigantische stap heeft gezet. Aan het begin van het jaar leek het er niet op dat ze het gat met Red Bull Racing snel zouden dichten, maar nadat de ingenieurs terug gingen naar de tekentafel en wat aanpassingen doorvoerden op de W15 ging het opeens stukken beter. Voor de concurrentie hielp het ook dat Red Bull op circuits als Monaco en Canada moeite had met de kerbs en hobbels.

Mercedes heeft ondertussen al drie races gewonnen, waarvan één een cadeautje vormde, omdat Max Verstappen en Lando Norris elkaar raakten in Oostenrijk en de overwinning voor George Russell vervolgens appeltje-eitje was. De Grand Prix van Monaco vormde een keerpunt, want vanaf dat moment kreeg de bolide een betere balans. 'Het was niet zozeer een doorbraakmoment', zegt Shovlin, geciteerd door Motorsport.com. 'We dachten vanaf het begin van het seizoen al dat de auto snel was, maar om het hele weekend een snelle auto te hebben, dat was een uitdaging voor ons.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell mercedes bahrein gp 2024
Mercedes had echter meer verwacht aan het begin van het seizoen.

Shovlin blij om de resultaten van hard werk te zien

Mercedes blonk aan het begin van het seizoen vaak uit op vrijdagen, maar vervolgens was de Duitse renstal nergens op de belangrijke dagen van het weekend. Dat gaat volgens Shovlin nu stukken beter. 'De auto is nu veel bruikbaarder, veelzijdiger', probeert de Brit uit te leggen. 'Dat komt niet door één verandering. We hebben veel gedaan om deze problemen onder controle te krijgen. Zoals ik al zei, we waren verrast dat we niet sneller waren aan het begin. We dachten dat we een goede auto hadden gebouwd, en onder de motorkap zat ook een goede auto. We moesten gewoon wat problemen oplossen. Nu zien we het resultaat van dat harde werk.'

Shovlin denkt dat de vooruitgang met de auto versneld werd zodra Mercedes een goed begrip kreeg van wat nodig was om de auto te verbeteren. 'Het is gewoon een kenmerk van hoe goed de organisatie werkt', wijst Shovlin aan. 'Veel succes in de F1 draait om leren en om ideeën. Op dit moment is het tempo van het leerproces dit jaar hoog geweest en de generatie van ideeën ook. Uiteindelijk is dat waar alle nieuwe onderdelen en ontwikkelingen vandaan komen', aldus de Britse ingenieur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton mercedes gp belgie 2024
Hamilton heeft tot nu toe al twee keer gewonnen.

Oplossen van correlatieproblemen

Mercedes verkondigde eerder dit jaar nog dat het erop leek dat ze correlatieproblemen zou hebben. Dat probleem lijkt te zijn verholpen. 'Hoe beter je modellen (uit de windtunnel, red.), hoe beter je offline kunt ontwikkelen', zegt Shovlin. 'Zoals we al zeiden hebben we veel verschillende modellen, en de correlatie zal nooit perfect zijn, maar het is zeker een gebied waarin we veel verbetering hebben gezien. De mogelijkheid om te modelleren wat de auto gaat doen is tegenwoordig een van de beste manieren om te ontwikkelen, nu je niet eindeloos kunt testen in de windtunnel of op het circuit', sluit Shovlin af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws