Mercedes' technisch directeur waarschuwt: 'Dat kan de rangorde serieus opschudden' Formule 1
Formule 1

Mercedes' technisch directeur waarschuwt: 'Dat kan de rangorde serieus opschudden'

Mercedes' technisch directeur waarschuwt: 'Dat kan de rangorde serieus opschudden'

Mercedes' technisch directeur, Mike Elliott, heeft gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van het gewijzigde windtunnel- en CFD-systeem. Teams kregen in de winterstop van 2022 testtijd toegewezen naar aanleiding van de eindklassering van het jaar ervoor, en dit systeem zal in de toekomst elke winterstop gehanteerd worden. Dit kan voor grote wijzigingen in de rangorde zorgen, meent Elliott.

'Ingenieurs houden van het uitdaging en het is dan ook fantastisch dat we wat nieuws kunnen proberen. In de aerodynamische wereld richt je je doorgaans op de details, maar met reglementswijzigingen van deze proportie, win je snel aan rondetijd', stelt hij in een persbericht van Mercedes. Elk extra uur dat je doorbrengt in de windtunnel levert dus marginaal een stuk meer performance op. Dat kan nadelig werken voor de topteams van 2021.

Elliott vervolgt: 'We hebben een succesperiode gekend en dit is de reset. Alle teams beginnen op nul en je kan de voordelen van het vorige model niet meenemen. Nog belangrijker is dat de teams ook een verschillende mate van tijd in de windtunnels hebben kunnen besteden en niet allemaal even veel CFD-simulaties uit mogen voeren.'

'Dat kan de rangorde serieus opschudden', zo luidt zijn waarschuwing. 'Als ingenieur is dat een mooie uitdaging, maar daar zit uiteraard ook een risico. We kunnen onze competitieve positie verliezen.' In hoeverre dat het geval is, moet nog maar blijken. Over het algemeen wordt namelijk gedacht dat de topteams wel minder tijd in de windtunnel hebben, maar ook efficiënter te werk gaan, en dat dat nadeel op die manier min of meer geneutraliseerd wordt.

Testdagen heel erg belangrijk

De testdagen die de teams volgende week te wachten staan, vormen een heel erg belangrijk startschot voor het seizoen. 'Met een gelimiteerde testtijd is het altijd belangrijk om het maximale te halen uit die paar dagen dat we mogen testen. Dat kan je meenemen het seizoen in', vertelt de Brit. Als je in die beginfase al enkele verbeterpunten vindt als team, heb je daar de rest van het jaar profijt van.

Doorgaans zijn de tests dus al belangrijk, maar na de reglementswijzigingen al helemaal. Er wordt immers gebruik gemaakt van een volledig nieuw aerodynamisch concept. 'Het feit dat de auto's zo anders zijn, betekent dat je veel meer kan leren en tijdens de testdagen dus veel meer progressie kan boeken dan voorheen.'

'Het helpt dat we in Barcelona én Bahrein rijden, want Barcelona heeft een lay-out met diverse bochten. Daar kan je dus goed zien hoe je bolide presteert. In Bahrein weet je vervolgens zeker dat het droog blijft', concludeert hij. Aan de ene kant verzeker je de teams zo van voldoende vlieguren, terwijl ze ook een circuit bezoeken dat trage, middelsnelle en snelle bochten kent. Zo kan er data vergaard worden voor de eigenschappen van de auto in alle omstandigheden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws