James Vowles, de hoofdstrateeg van Mercedes, heeft in de debrief op het YouTube-kanaal aangegeven dat ze de verkeerde keuze in Mexico hebben gemaakt met de strategie van George Russell. Ook de strategie van Lewis Hamilton werd besproken en hoe groot het gat is tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing. Vowles ziet het team dichterbij een eerste win van het seizoen komen.
Op de vraag waarom Mercedes goed presteerde in Mexico, geeft Vowles aan: 'We presteren goed tijdens races waar we gebruik kunnen maken van de maximale downforce. In Mexico zag je dat bijna elk team met de maximale downforce rondreed. Op het moment hebben we een erg goed gebalanceerde auto. In Mexico zagen we dat we zelfs sneller waren dan Ferrari, die een beetje terugviel. We verwachten echter dat in de komende twee races dat niet perse weer het geval hoeft te zijn.'
Vervolgens gaat de Brit in op de strategie van Hamilton: 'Sergio Pérez had een stop gemaakt en het was een kwestie van tijd voordat de undercut zou werken. We konden twee dingen doen met Hamilton, namelijk. Een stop maken naar de hard en zo de undercut voorkomen, we hadden data gezien van Nicholas Latifi dat de harde band niet slecht was. Of buiten blijven en ons laten passeren, en dan later naar de zachte band gaan. We kozen ervoor om naar de harde band te gaan, omdat we de positie op de baan op dat moment het belangrijkste vonden.'
Also read
Wolff denkt dat Red Bull voordeel heeft in 2023: 'Wij verloren acht maanden aan ontwikkeling'
'Achteraf gezien hadden we langer moeten doorrijden met Russell'
De hoofdstrateeg van het team geeft aan dat Mercedes een fout maakte terugkijkend op de race van Russell. : 'Met Russell hadden we de mogelijkheid om langer buiten te blijven en dan naar de zachte band te gaan, zoals we vooraf hadden afgesproken. We zagen dat tijdens de race Russell enorm veel tijd verloor ten opzichte van Hamilton en Pérez. We twijfelden of de zachte band het zou volhouden tot het einde en besloten daarom naar de harde band te gaan. Ook hadden we het idee dat Pérez nog een pitstop zou moeten maken, aangezien de medium-band erg veel degradatie kent tijdens het einde van de stint. Achteraf gezien hadden we langer moeten doorrijden met Russell.'
Op de vraag hoe groot het gat is tussen Mercedes en de twee sterkste teams, vertelt de Engelsman: 'Ik denk dat dit erg wisselt per circuit. Ferrari zal niet zoals in Mexico enorm ver achter ons liggen, ze zullen er een stuk dichterbij zitten. Het zal een erg spannend gevecht worden tussen onze teams. Red Bull is nog steeds een stuk sterker dan wij en dat zal ook de komende twee races nog zo zijn. We komen echter steeds dichterbij, zeker als je het vergelijkt met waar we aan het begin van het seizoen stonden', aldus Vowles.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties