Een van de redenen dat Ferrari met de SF-24 competitief lijkt te zijn, is kunstmatige intelligentie. In Maranello zijn ze hier al een aantal jaren mee bezig en nu eindelijk met succes. ‘Alle topteams zijn er al jaren mee bezig’, vertelt Marco Adurno, AI-afdelingsleider van Ferrari, aan Corriere dello Sport.
AI wordt tegenwoordig regelmatig gebruikt om nepfoto’s te fabriceren of nepnieuws te verspreiden, maar het kan ook op een positieve manier gebruikt worden. Kunstmatige intelligentie wordt nu zo’n zes jaar gebruikt in de Formule 1, onder andere op het gebied van strategie. Ook bij Ferrari is dat het geval. Marco Adurno leidt de AI-afdeling van de Italiaanse renstal en legt uit wat er nou precies mee gedaan wordt.
‘Er zijn geen externe bedrijven die voor de AI in de Formule 1 zorgen’, vertelt Adurno. ‘Alles wordt binnen het team geproduceerd en is dus geheim.’ De AI-afdeling in Maranello is niet erg groot. Adurno leidt de afdeling en daarnaast zijn er nog drie of vier mensen die zich ermee bezig houden. ‘De uitkomsten worden dan gedeeld met de volledige performance-groep, bestaande uit ongeveer twintig engineers, om daar toegepast te worden’, vertelt de Italiaan.
Door kunstmatige intelligentie werkt de simulator beter
‘We waren eerst twee jaar druk bezig met experimenteren en verfijnen. Het begon te werken in 2022’, zegt Adurno. ‘Er is ondertussen een grote sprong gemaakt qua kwaliteit en werkmethodologieën. De resultaten zijn al een paar jaar merkbaar’, geeft hij aan. ‘De eerste significante prestatieverbetering die aan AI kan worden toegeschreven, is bereikt met de SF-24’, vertelt Adurno, die aangeeft dat de Ferrari-bolide van dit jaar mede dankzij AI competitief is.
Om heel simpel te spreken, zorgt de AI ervoor dat de simulator beter werkt, ook al heeft het die simulator nog nooit zien werken. ‘Sinds de kunstmatige intelligentie is ontwikkeld, heeft het nog nooit de verkeerde informatie aan ons doorgegeven’, meent de afdelingsleider. ‘De meest recente data die we hebben van de simulaties en de baan stoppen we erin. Aan de hand daarvan identificeert de kunstmatige intelligentie de kalibraties en vertelt het ons hoe we dit kunnen verbeteren’, legt Adurno uit. ‘Hierdoor kan de bolide de baan op alsof hij er fysiek al is geweest, en niet enkel virtueel. Leclerc demonstreerde dit op duidelijke wijze in Miami’, meent hij.
Mercedes loopt achter op Ferrari en Red Bull Racing
‘Alle topteams zijn er al jaren mee bezig, maar de resultaten verschillen’, aldus Adurno. ‘Ferrari en Red Bull liggen voorop, al is het moeilijk om te zeggen welk team hierin de overhand heeft. Mercedes loopt achter, dat is te merken door de verschillen die ze ondervinden tussen de simulator en de baan.’ Bovendien zouden de systemen een stuk minder geavanceerd zijn dan die in Maranello en Milton Keynes. ‘Dat zie je terug in hoe onbestuurbaar de W15 is’, concludeert Adurno
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties