Aan het einde van het seizoen en het begin van 2025 blikken de teams vaak terug op wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd, maar Bradley Lord, de chief communications officer van Mercedes, blikt nog verder terug. Na de Grand Prix van Abu Dhabi 2024 gaf hij in gesprek met PlanetF1 aan spijt te hebben van de manier waarop het is gegaan tussen Mercedes en Red Bull Racing in 2021, met name in Silverstone.
Iedereen weet ongetwijfeld nog goed dat de spanningen tussen Red Bull en Mercedes hoog opliepen tijdens het 2021-seizoen. Max Verstappen en Lewis Hamilton raakten elkaar in Silverstone, waarna de Nederlander hard crashte. Red Bull was na afloop behoorlijk verhit over het feit dat Hamilton slechts een tiensecondenstraf kreeg, terwijl Verstappen naar het ziekenhuis moest. Maanden later had hij nog last van de crash, zo onthulde hij tijdens het 2024-seizoen. Ook Verstappen vond het aardig respectloos hoe Hamilton zijn overwinning stond te vieren in Silverstone.
Voor Mercedes bood dat weekend een enorme kans om Hamiltons positie in het kampioenschap te maximaliseren, waardoor er bij de Duitse renstal veel vreugde was. Zowel Christian Horner als Helmut Marko waren boos over wat ze zagen als een gebrek aan respect van Mercedes. Ze vroegen om een herziening van het incident, dat door de stewards werd afgewezen. Na afloop reageerde Mercedes kritisch op Red Bull. 'We hopen dat deze beslissing een einde zal maken aan een bewuste poging van het senior management van Red Bull om de goede naam en sportieve integriteit van Lewis te schaden', luidde de verklaring van Mercedes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Drieënhalf jaar later blikt Lord nog eens terug op de crash en de nasleep ervan. 'Als we terugkijken, denk ik dat de toestand van Max na zijn crash op Silverstone 2021 iets is waar we spijt van hebben', zegt Lord. 'Ik denk dat hoe we werden waargenomen in het omgaan met die nasleep een punt was waarop de relatie dat seizoen dramatisch verslechterde. We hadden dat op een andere manier aan kunnen pakken, die meer recht deed aan de bezorgdheid die we destijds hadden over Max' welzijn, ongeacht ons standpunt over het incident en wie fout zat.'
Ook relatie van de fanbases extreem verslechterd
Veel verhalen van vroeger vertellen dat het op de tribune helemaal niet uitmaakte van welke coureur of van welk team iemand fan was. Tijdens het 2021-seizoen werd dat steeds belangrijker. Mercedes-fans konden Red Bull-fans niet meer luchten of zien, en andersom was de situatie precies hetzelfde. 'Onbedoeld verslechterde de relatie en de band met de fanbases ook op zo'n extreme manier', vervolgt Lord. 'Als we terug in de tijd konden gaan en het veranderen, zouden we onze reacties en wat we op dat moment deden veranderen, die middag.'
Achteraf kan Mercedes er natuurlijk niets meer aan veranderen, en Red Bull had een excuus ongetwijfeld wat eerder willen ontvangen dan aan het einde van het 2024-seizoen. Hoe dan ook erkent Lord dat de zaak wat controversieel was. De Brit, die sinds 2011 de rechterhand is van Toto Wolff, heeft meer gedenkwaardige momenten in de recente geschiedenis meegemaakt. 'Ik denk dat de interessantste tijden zijn wanneer alles misgaat en je te maken hebt met grote adrenaline-momenten en, soms, een grote crisis.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties