Mercedes weet Red Bull Racing en Ferrari qua punten redelijk bij te houden, maar zegt geenszins op de snelheid van de andere topteams te komen. In Canada nam het team uit Brackley wederom veel punten mee naar huis en behaalde Lewis Hamilton zelfs een podium. Door betrouwbaarheidsproblemen bij de andere teams is het gat in de titelstrijd beperkt, maar ook met de ideale afstelling is de snelheid van Red Bull en Ferrari niet te halen.
'Onze grootste troef is onze betrouwbaarheid', liet Hamilton na afloop van de Grand Prix van Canada tevreden weten. De zevenvoudig wereldkampioen stond eindelijk weer eens op het podium. George Russell is dat dit jaar ook al gelukt, maar wel hebben ze er uitvalbeurten aan de voorkant voor nodig. Laten Red Bull en Ferrari het liggen dan is het team er als de kippen bij om te profiteren.
Also read
Bottas zette bijna punt achter carrière na loodzware jaren naast Hamilton
Stewart ziet Hamilton graag aftreden: 'Wijzer als hij nu zijn verlies neemt'
Mercedes uitstekend met de banden
Eén van de redenen dat Mercedes de concurrenten enigszins bij weet te houden, is het feit dat de W13 uitstekend met het Pirellirubber omgaat. 'Er was een fase in de Canadese Grand Prix dat de pace van Mercedes hoger lag dan de rondetijden vooraan', wordt zelfs geconstateerd bij Auto, Motor und Sport.
'Op pure racesnelheid lagen we zeven tienden achter op de rest. Naarmate de slijtage bij de banden toenam, zag het er voor ons beter uit omdat onze degradatie lager lag. Daarom was het einde van onze stints beter dan het einde van de stints van de andere teams', meldt een Mercedes-ingenieur bij het Duitse medium. Daarop hebben ze dus de overhand, al maakt het over een gehele raceafstand niet voldoende verschil om de twee andere topteams uit te dagen.
Hamilton wijst naar afstelling
Mercedes is sommige weekenden van 2022 in vorm, maar mist af en toe ook volledig de roos. Hamilton licht toe: 'Onze afstellingsmogelijkheden zijn zeer beperkt. De grootste taak is elk weekend om te zorgen dat we die juist hebben. Vrijdag probeerden we twee verschillende dingen en bij mij was het een ramp.' Met experimenteren komen ze er dus uit, maar het kost veel tijd.
De Mercedes-ingenieurs zien ook dat die afstellingsproblemen een groot deel van de snelheid bepalen. Wel wordt er in het Mercedes-kamp benadrukt dat de teams van Max Verstappen en Charles Leclerc te hoog gegrepen zijn: 'Onze prestaties hangen momenteel af van de afstelling, maar er is geen afstelling ter wereld die ons op de hoogte van Red Bull op Ferrari zet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties