Mercedes gaat niet over op high-rake: 'Dan kunnen we het kampioenschap vergeten' Formule 1
Formule 1

Mercedes gaat niet over op high-rake: 'Dan kunnen we het kampioenschap vergeten'

Mercedes gaat niet over op high-rake: 'Dan kunnen we het kampioenschap vergeten'

Mercedes zal niet de high-rake uitvinding van Red Bull Racing overnemen en implementeren aan de W12. Dat vertelt hoofd trackside engineering Andrew Shovlin tegenover Motorsport.com. Zo zou het Duitse team niet zomaar de hele auto kunnen aanpassen daaraan en zouden ze het kampioenschap kunnen vergeten als ze het er wel op zouden wagen.

Red Bull staat bekend om haar high-rake auto's, waarbij de achterkant van de auto een flink stuk hoger staat vergeleken met de voorkant. Mercedes en klantenteam Aston Martin hebben in tegenstelling tot het Oostenrijkse team juist een ander concept gevolgd en zijn voor een low-rake auto gegaan, waarbij de achterkant een stuk lager bij de grond staat. Bij Mercedes heerst dan ook het vermoeden dat dat de reden is waarom Red Bull momenteel sterker lijkt.

Het overgaan op het andere aerodynamische concept staat alleen niet op de agenda van Mercedes, zo laat Shovlin weten. Het zou volgens hem niet handig zijn, gezien het team dan een compleet nieuwe achterwielophanging moet ontwerpen en weer vanaf nul zou moeten beginnen met de aerodynamische basis van de W12. Dat zou volgens Shovlin maanden duren en dan zou het kampioenschap allang voorbij aan de neus van Mercedes gegaan zijn.

Mercedes W12 aanpassen 'gewoonweg niet praktisch'

'We hebben een auto die het kampioenschap zou kunnen winnen als we intelligente beslissingen maken, goed werk ermee verrichten en over het hele jaar goed te werk gaan', vertelt Shovlin en legt uit waarom Mercedes niet een ander concept aanneemt: 'Daar kunnen we momenteel niks mee doen. Wat wij zeker niet kunnen doen, is onze auto met dertig millimeter verhogen. Dan kunnen we het kampioenschap wel vergeten. We zouden dan zoveel tijd verliezen, dat is gewoonweg niet praktisch.'

Shovlin is ook van mening dat de nieuwe regels, waarmee de auto's zo'n tien procent minder downforce zouden moeten genereren, in het voordeel zijn voor Red Bull. Toch was er geen reden om bij Mercedes hals over kop de boel om te gooien: 'Ik weet dat Red Bull de laatste race van 2020 won, maar over het algemeen was Mercedes het snelste in de laatste fase van dat jaar. Wij zijn dus, of harder geraakt door de nieuwe regels, of Red Bull heeft sindsdien nog meer en nog meer weten te ontwikkelen. Het is wat het is', concludeert Shovlin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws