Het is niemand ontgaan tijdens de wintertests: Mercedes heeft een probleem met haar nieuwe auto. De W12, zoals de bolide heet, leek op allerlei gebieden moeite te hebben. Denk daarbij aan de betrouwbaarheid, de aerodynamica en de stabiliteit, maar hoe zijn deze tot stand gekomen en wat houden ze nou precies in? Auto, Motor und Sport zocht het uit.
Zo begonnen de problemen van Mercedes al op dag één, op vrijdag 12 maart. Valtteri Bottas miste maar liefst drie uur van de vier uur durende ochtendsessie door een versnellingsbakwissel. Op dag twee gingen de problemen vrolijk verder. Er stond een sterke wind en Lewis Hamilton spinde de grindbak in. Daarvoor leek de regerend kampioen al de hele tijd moeite te hebben met de stabiliteit van zijn nieuwe auto. Op dag drie spinde de Engelsman wederom, weer na een rondje vol stabiliteitsproblemen.
Klein probleem met grote gevolgen
Het Duitse medium wilde dan ook weten waarom dit is gebeurd en wat de problemen precies zijn: 'De aerodynamica, de nieuwe banden van Pirelli en het feit dat de verwachtingen van de auto niet voldoen aan wat Mercedes zich voorstelde, zijn de drie grootste factoren achter de problemen van het team. Om misstanden te voorkomen: de W12 is niet een slechte auto. Het heeft ook volgens de coureurs een solide basis voor vrijwel alles, maar er is een klein aerodynamisch probleem met grote gevolgen.'
En dat aerodynamische probleem zou zomaar ontstaan kunnen zijn door de nieuwe reglementen voor de vloer van een Formule 1-auto: 'De insnijding aan de achterkant van de vloer, bij de achterste twee banden, zorgen voor problemen bij auto's met een lage rake, zoals de Mercedes en ook de Aston Martin.' De insnijding in de vloer was bedoeld om zo'n tien procent downforce weg te halen bij de auto's volgens de nieuwe regels. Nu lijkt het dat het een groter effect heeft voor teams met een lage rake en laat Mercedes nou één van die teams zijn.
Nieuwe banden
Nog een probleem voor Mercedes kan de komst van de nieuwe Pirelli-banden zijn. Er zijn namelijk enkele wijzigingen doorgevoerd, ook om de auto's langzamer te maken: 'Aan de voorkant is een ander profiel geplaatst. Daardoor lopen de banden anders bij het remmen en accelereren dan hun voorgangers. Op ruw asfalt, zoals in Bahrein, zorgt dat voor meer oververhitting en verlies van grip bij de achterbanden, Mercedes heeft daar mogelijk het meeste last van van alle teams.'
Het was en is wellicht nog steeds een race tegen de klok voor Mercedes om al deze problemen op te lossen, want hoewel ze niet al te groot lijken, hebben ze wel degelijk een groot effect op de prestaties van het team. Een mogelijke oorzaak van de problemen tijdens de wintertests zal dit weekend wederom aanwezig zijn, namelijk een sterke wind. Volgens de voorspelling zou de wind zelfs nog sterker zijn dan twee weken geleden. Het kan dus een lastig weekend worden voor Mercedes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties