George Russell was volgens Mercedes helaas in ieder scenario voorbestemd om zevende te worden in de Grand Prix van Japan. Head of Race Strategy Rosie Wait legt in de debrief uit waarom Russell uiteindelijk voor een eenstopper koos en ze gaat tevens in op de suggestie dat beide coureurs hun positie hadden kunnen behouden als ze meer samen hadden gewerkt.
Na een lastige vrijdag wisten Lewis Hamilton en Russell hun bolides in de kwalificatie toch nog naar een zevende en achtste positie te sturen. Een prima herstel, maar uiteindelijk waren beide coureurs wel langzamer dan het Ferrari-duo. Aangezien Mercedes met de Italiaanse renstal in een strijd verwikkeld is om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, moest het Duitse team iets verzinnen om voor Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz te komen. Russell zou daarom slechts één keer naar binnen komen voor vers rubber om zo voor de concurrentie te komen. Dat lukte, maar de Brit slaagde er niet in om zijn positie vast te houden en hij zakte uiteindelijk weer terug naar P7.
Volgens Wait was het echter het proberen waard. 'We wisten dat een eenstopper waarschijnlijk niet sneller zou zijn dan een tweestopper, maar George had weinig te verliezen', begint Wait in de debrief van Mercedes. 'We lagen al achter op de rest, dus we konden een risico nemen. Als de slijtage uiteindelijk minder heftig zou zijn geweest, dan had een eenstopper kunnen werken. Inhalen zou dan moeilijker zijn geweest en George had aan het einde van de race dan enkele concurrenten achter zich kon houden.'
DRS-truc Sainz was riskant
De slijtage bleek uiteindelijk toch groot en in de slotfase liep Hamilton op verser rubber hard in op zijn teamgenoot, die even daarvoor al gepasseerd was door de coureurs van McLaren en Leclerc. Met tegenzin gaf Russell gehoor aan het verzoek van Mercedes om Hamilton te laten passeren. De jongste van de Britten hoopte echter op wat hulp van zijn teamgenoot in de poging om P6 te verdedigen ten opzichte van de aanstormende Sainz. Hamilton vertraagde en gaf Russell tevergeefs DRS. Volgens Wait was dit echter niet zonder risico.
'Als we er in zouden slagen om met één auto voor een Ferrari te eindigen, dan was dat al een goed resultaat voor ons. Met Lewis hadden we dat voor elkaar gekregen, dus we moesten voorzichtig zijn en dit succes niet riskeren', zegt Wait, die in een situatie als deze graag op de pauzeknop had willen drukken om te overleggen met de coureurs. Met een goede samenwerking hadden beide rijders Sainz misschien wel achter zich kunnen houden in bocht één, maar dat zou niet zonder risico zijn. 'We zagen hoe makkelijk Piastri en Leclerc langs George konden gaan. Het zat eraan te komen. Het was erg duidelijk dat, wat we ook probeerden te doen, hij zijn positie niet had kunnen verdedigen. We deden ons best, maar uiteindelijk is dit niet echt een circuit waarop het werkte. George zou altijd op P7 finishen', aldus Wait.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties