Mercedes baalt van strategische keuzes: 'Wilden plekken goedmaken bij de start' Formule 1
Formule 1

Mercedes baalt van strategische keuzes: 'Wilden plekken goedmaken bij de start'

Mercedes baalt van strategische keuzes: 'Wilden plekken goedmaken bij de start'

Mercedes heeft in Singapore weinig laten liggen, en kwam toch niet verder dan een vierde en zesde plek. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van het team, baalt dan ook van het gebrek aan snelheid bij Lewis Hamilton en George Russell, en beseft dat er werk aan de winkel is. Mercedes is in de zomerstop de weg kwijtgeraakt, en hoopt in Austin met antwoorden te komen.

In de kwalificatie profiteerde Mercedes nog van de fouten van anderen: Sergio Pérez viel in Q2 al af na een stuurfoutje, en beide Ferrari-coureurs slaagden er in Q3 niet eens in om een geldige rondetijd neer te zetten. Oscar Piastri maakte ook een fout in zijn snelste ronde, waardoor de Mercedes-coureurs zowaar de tweede startrij konden bezetten. Een dag later bleek Mercedes toch het traagste topteam te zijn. Na de race kampten beide coureurs ook nog met uitputtingsproblemen, omdat de temperatuur in de Mercedes-cockpit net zo snel oploopt als de temperatuur van de achterbanden.

Te ambitieus met Hamilton

Shovlin trok na afloop dan ook harde conclusies. 'Onze snelheid was slecht in de race, en dat zorgde voor een ongelooflijk uitdagende avond', zo draait hij er niet omheen op de website van Mercedes. 'Nadat we vlak achter Lando Norris en Max Verstappen kwalificeerden, gingen we ervan uit dat we voor het podium zouden racen. Dat verklaart ook onze keuze om met Lewis voor de zachte banden te kiezen bij de start, omdat we hoopten om plekken goed te maken in de openingsronde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren lando norris max verstappen lewis hamilton george russell singapore gp zondag 2024 3
Hamilton probeert tevergeefs om Verstappen in te halen.

Verstappen sloef de aanval van Hamilton echter af, waarna Hamilton steeds verder achterop raakte. 'Helaas zorgde ons gebrek aan snelheid en onze moeilijkheden om de temperaturen van de achterbanden onder controle te houden ervoor dat die keuze voor de zachte band verkeerd uitpakte, en het leverde Lewis een zware race op.' De Brit werd uiteindelijk zelfs ingehaald door Charles Leclerc, en strompelde als zesde over de finish.

Bij Russell ging het met een vierde plek wel wat beter. 'Bij George moesten we een heel verdedigende strategie en race uitvoeren. We moesten kiezen welke gevechten we wel en niet wilden aangaan, en het was duidelijk dat we de snelheid niet hadden om de McLaren van Oscar Piastri te bestrijden. Hij was veel sneller, en met een bandenvoordeel zou hij ons altijd gaan inhalen. George deed het goed door de snelle Ferrari van Charles Leclerc aan het einde van de race achter zich te houden en de schade zo te beperken', zo wijst Shovlin een lichtpuntje aan.

Upgrades

Voor de zomerstop was Mercedes nog uitstekend in vorm, maar in de afgelopen vier weekenden heeft het Duitse team weinig laten zien. Mercedes is net als Red Bull Racing dan ook blij met een paar vrije weken. 'We krijgen nu de kans om in de komende weken te analyseren en te begrijpen wat er verkeerd ging met onze racesnelheid. We hadden bepaalde momenten in het weekend waarin we competitief waren, dus we weten ook dat er wel snelheid in de auto zit. We zullen een pakket aan upgrades introduceren in de volgende race, en hopen dat dit ons verder richting de voorkant van het veld zal brengen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws