Red Bull Racing is momenteel aan het overwegen om de ontwikkeling van de krachtbron aan een particuliere partij over te dragen vanaf 2021. Zo suggereerde Tom Coronel eerder al dat Mugen wellicht interesse heeft in het overnemen van de Honda-activiteiten. Het blijkt nu dat er meer kapers op de kust liggen. Motorsport Italia spreekt van twee andere partijen met wie de Oostenrijkers in zee zouden kunnen gaan.
Honda heeft naast de fabriek in Sakura (waar meer dan 1000 ingenieurs werkzaam zijn, red.) een afdeling in Milton Keynes. Hoewel de ontwikkeling in Japan gedaan wordt, worden tastbare activiteiten van Honda in Groot-Brittannië uitgevoerd. Wanneer Red Bull deze fabriek overneemt van de Japanners, hoeven ze dus alleen nog maar een partij te vinden met de technische expertise om het Honda-project door te trekken.
Red Bulls idee is momenteel om de Honda-fabriek in Milton Keynes over te nemen en de ontwikkeling van de hybride-v6-krachtbron uit handen te geven aan een specialist, zoals Mario Illien. Illien zette ooit samen met Roger Penske en Paul Morgan Ilmor Engineering op. Ilmor bouwt raceauto's en zou Red Bull de Honda-activiteiten uit handen kunnen nemen. Maar Red Bull kent in haar thuisland een optie die op het eerste oog waarschijnlijker lijkt.
Het Oostenrijkse AVL
Niet alleen Ilmor Engineering zou een geschikte kandidaat zijn. Een andere mogelijkheid is het inschakelen van AVL, een in Graz gevestigd adviesbureau en onderzoeksinstituut voor auto's. Zij maken onder andere de testbanken voor de Formule 1. Hoewel het voor het Oostenrijkse team makkelijk zou zijn om een samenwerking teweeg te brengen met de partij uit eigen land, lijkt het onwaarschijnlijk dat de Oostenrijkers in zee gaan met deze partij.
Ten eerste omdat AVL al samenwerkt met Ferrari en omdat er in het verleden bijzondere dingen gebeurd zijn met Honda. Zo is er een lichte controverse ontstaan toen de Japanners in 2019 een enorme stap in ontwikkeling wisten te maken. Er werd gesuggereerd dat AVL hiermee te maken had, potentiële spillovers van het Ferrari-project konden hierin niet uitgesloten worden. Vermoedelijk wil het adviesbureau haar handen hier niet nogmaals branden.
Ten tweede zijn er meerdere redenen dat dit een riskant pad zou zijn voor het team uit Milton Keynes. Wanneer de huidige motoren tot 2025 definitief in gebruik zouden blijven, zou een samenwerking vruchtbaar kunnen zijn. Maar juist door het vertrek van Honda liggen de motorreglementen van 2025 onder de loep.
Is het Red Bull de investering waard?
Wanneer deze motorreglementen naar voren gehaald worden, en bijvoorbeeld in 2022 al met een ander motormodel gewerkt gaat worden, zou dit een samenwerking op korte termijn tussen Red Bull Racing en AVL niet ten goede komen. De kosten zouden dan simpelweg niet opwegen tegen het voordeel van het ontwikkelen van een eigen krachtbron. Zo vormt de onzekere toekomst van het motorreglement nóg een puzzelstukje in het gecompliceerde vraagstuk waar Helmut Marko en Dietrich Mateschitz momenteel de hoofden over breken. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties