Bekent McLaren schuld? 'We boden proactief aan om de vleugel aan te passen na gesprekken met de FIA' Formule 1
Formule 1

Bekent McLaren schuld? 'We boden proactief aan om de vleugel aan te passen na gesprekken met de FIA'

Bekent McLaren schuld? 'We boden proactief aan om de vleugel aan te passen na gesprekken met de FIA'

McLaren heeft gereageerd op het nieuws dat haar achtervleugel toch niet helemaal voldoet aan de technische richtlijnen en het verzoek van de FIA om de bovenste klep van de vleugel aan te passen. De Britse renstal geeft echter aan dat ze zelf met een voorstel kwam om het aan te passen na gesprekken met het bestuursorgaan. Red Bull Racing en Ferrari verzochten de FIA om de vleugel van McLaren nog eens te bekijken.

De FIA heeft aangegeven dat McLaren haar low downforce rear wing direct aan moet passen nadat de inspecties hebben aangetoond dat de achtervleugel toch te ver door zou buigen. Dit ondervond de FIA nog niet tijdens de tests voorafgaand aan de Grand Prix van Bakoe, maar het 'mini-DRS'-systeem veroorzaakte wat gemengde gevoelens bij onder andere Red Bull en Ferrari.

Hoewel Red Bull de FIA vooral verzocht om de achtervleugel nog eens te inspecteren en Ferrari niet op de voorgrond meepraatte, stond de Italiaanse renstal wel achter Red Bull. De achtervleugel van McLaren is een specifieke vleugel voor stratencircuits, en zou dus pas in Las Vegas weer ingezet kunnen worden, maar McLaren zal de vleugel direct aanpassen en de flap die de mini-DRS mogelijk maakt dusdanig verstevigen dat het onderdeel niet meer zo ver door kan buigen.

McLaren heeft inmiddels gereageerd: 'Hoewel onze achtervleugel in Baku voldoet aan de reglementen en alle door de FIA uitgevoerde belastingstests doorstaat, heeft McLaren proactief aangeboden enkele kleine aanpassingen aan de vleugel te doen na onze gesprekken met de FIA. We verwachten tevens dat de FIA vergelijkbare gesprekken zal voeren met andere teams met betrekking tot de naleving van de regels betreffende hun achtervleugels.'

Brown was stellig: 'Kwam door alle tests'

Red Bull-teambaas Christian Horner wachtte op een antwoord van de FIA zodat het duidelijk zou worden wat wel en niet mag met de flexi-wings. De Brit was vervolgens helder: als het mag, dan kon de FIA erop rekenen dat Red Bull die vleugel bij de eerste volgende race ook op de auto zou monteren. McLaren-CEO Zak Brown maakte zich ondertussen niet druk. 'Ik denk dat Horner gelijk heeft', zei Brown op donderdag tegenover Sky Sports. 'De vleugel kwam door alle tests, en weet je, Formule 1-ingenieurs zijn gewoon erg slim.'

Brown lijkt het vooral een primeur te vinden dat McLaren nu het team is dat met iets vernieuwends komt. Als de FIA niet had ingegrepen, was het technisch absoluut geniaal geweest. 'Zij (Red Bull, red.) hebben geniale auto's gehad de laatste paar jaren en die zijn ook door de tests gekomen, dus het is goed voor ons dat we met zoiets zijn gekomen dat zoveel performance heeft geleverd. De vleugel is gewoon door alle tests gekomen', aldus Brown.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws