Nu de testdagen bijna ten einde komen, lijkt McLaren als favoriet richting Melbourne af te reizen. De constructeurskampioen maakte indruk in een ijzersterke racesimulatie van Lando Norris, en heeft ook over één ronde regelmatig laten zien dat de MCL39 over veel snelheid beschikt. Teambaas Andrea Stella is dan ook duidelijk tevreden, al probeert hij de verwachtingen nog te temperen.
Norris werkte op donderdagmiddag een racesimulatie af op hetzelfde moment als Charles Leclerc en Kimi Antonelli. Daarin was de vice-wereldkampioen veel sneller dan zijn twee collega's. Laura Winter voelde Stella aan de tand op de laatste testdag, en trof een zeer tevreden teambaas aan. 'Ik kan je vertellen dat onze wintertests tot nu toe volgens plan verlopen. We hebben nog geen grote problemen met de auto gehad, dus we konden zo ongeveer alle tijd op de baan doorbrengen', geeft Stella aan.
McLaren moest zich eerst richten op het noodzakelijke werk om data te verzamelen. 'Sommige dingen op het circuit draaiden wel om fundamentele aerodynamische tests, dus we hebben ons nog niet altijd op de snelheid kunnen focussen. We moesten onze coureurs vragen om een beetje geduldig te zijn, en wat werk voor het team te verzetten. Dat hebben ze ook braaf gedaan', lacht Stella.
Risico betaalt zich uit
Vanaf de donderdagmiddag ging de knop om. 'Toen we meer gingen letten op de prestaties van de auto, zagen we vooral dat de auto zich zoals verwacht gedraagt. Dat was vooraf nog geen gegeven, want we hebben een paar veranderingen toegepast aan de samenstelling van de auto tijdens de winter. We kwamen absoluut naar de tests met wat vraagtekens, die we beantwoord wilden krijgen', aldus de Italiaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Stella geeft aan dat McLaren risico's genomen heeft, met succes. 'Het belangrijkste punt voor mij is dat de auto zich gedraagt zoals we al verwachtten. Ik wil deze kans dan ook aangrijpen om het werk van onze engineers te prijzen, vooral in dit geval. Je moet namelijk wat risico's nemen als je een auto, die al zo goed presteert, toch verder wil innoveren.'
McLaren heeft dat risico uiteindelijk genomen, en na ruim twee dagen durft Stella al harde conclusies te trekken. 'Het was geen eenvoudige beslissing, maar we deden dit op basis van het vertrouwen dat we in onze groep engineers hebben. Dat blijkt terecht te zijn geweest, want ze hebben zeer goed werk geleverd', zo is de doorgaans bescheiden Stella opvallend uitgesproken, een zorgwekkend gegeven voor de concurrentie.
Verbeterpunten
Norris meldde op donderdag wel dat er ook wat verbeterpunten zijn voor McLaren, met name de instabiliteit aan de achterkant van de auto. Desondanks maakte de Brit een flink statement in de racesimulaties, en Stella probeert de verwachtingen dan ook te drukken. 'De snelheid in de long run moet met een korreltje zout genomen worden, want dit zijn omstandigheden waar onze auto van houdt: lage temperaturen, en weinig uitdagingen van de wind. Dat was dus ideaal voor onze auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het klopt dat we graag meer grip aan de achterkant willen hebben, over het algemeen ook', vervolgt Stella, 'maar dit is vrij normaal in Bahrein, want dit is een heel veeleisend circuit voor de stabiliteit van de achterkant, en voor tractie. Vandaag, op dag drie, zien we het normale Bahrein, met hogere temperaturen, en meer wind. Het besturen van de auto is nu veel uitdagender. De opmerkingen van de coureurs over de instabiliteit van de auto worden nu dus uitvergroot, vergeleken met de afgelopen twee dagen. Dit is wel normaler voor Bahrein.'
Plan voor laatste sessie
'Oscar en Lando zijn het heel erg eens met hun opmerkingen over de auto', stipt Stella aan. 'Dat is altijd heel fijn voor de engineers, want dit geeft ons duidelijke punten om ons op te focussen, en om de auto te verbeteren. Oscar zal zich meer richten op de voorbereiding op de race. Hij heeft zich in de afgelopen dagen gericht op de ontwikkeling van de auto, maar deze dag draait meer om snelle rondetijden, en daarna een racesimulatie. Het zal in deze omstandigheden wel lastiger voor de coureurs zijn om een racesimulatie van zestig ronden af te werken.' Veel coureurs zullen op de laatste middag eerst wat kwalificatiesimulaties doen, en dan afsluiten met long runs.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties