De wintertests draaien doorgaans om koffiedik kijken. Tijden zijn zeer lastig te interpreteren en analyseren, maar toch doet iedereen het. Helmut Marko gaf op de woensdag al aan dat Red Bull Racing er goed voorstaat, maar hij wees ook naar McLaren, terwijl Toto Wolff aangaf geschrokken te zijn door het Britse team. Journalist Mark Hughes neemt alle data nu onder de loep, en stipt ook een favoriet aan.
Lando Norris sloot de eerste testdag nog als snelste af, maar die eer ging op de donderdag naar zijn voormalige teamgenoot, Carlos Sainz, die de coureurs van zijn oude werkgever nipt achter zich wist te houden. Lewis Hamilton en Charles Leclerc eindigden beiden binnen een tiende van een seconde van de Williams-coureur. Toch zeggen de snelste rondetijden vaak veel minder dan de racesimulaties.
F1Maximaal.nl liet op de woensdag al data zien van de racesimulaties van de eerste dag, met vergelijkingen tussen Max Verstappen, Norris, en George Russell. Verstappen had een dagje vrij op de donderdag, terwijl Liam Lawson zijn testprogramma vanwege regen en een lek in een van de koelers van de Honda-krachtbron niet af kon maken. Daardoor was Red Bull op de donderdag het enige topteam, dat geen representatieve racesimulatie neerzette, waar McLaren (Norris), Mercedes (Kimi Antonelli), en Ferrari (Leclerc) dat wel deden.
McLaren lijkt ijzersterk
Deze drie teams werkten een nagenoeg volledige simulatie van 51 ronden af, waardoor hun tijden goed te vergelijken zijn, aangezien het hierbij duidelijk is dat alle teams begonnen met een volle brandstoftank, en deze over een gehele race-afstand leegreden. Hughes trok bij The-Race een duidelijke conclusie, namelijk dat Norris er met kop en schouders bovenuit stak, met name in de laatste van de drie stints.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Stint | Norris | Stintlengte | Leclerc | Stintlengte | Antonelli | Stintlengte |
Eerste stint | 1:35,5 | 17 ronden (C3) | 1:35,9 | 15 ronden (C3) | 1:35,9 | 19 ronden (C3) |
Tweede stint | 1:35,5 | 16 ronden (C2) | 1:34,8 | 16 ronden (C2) | 1:34,7 | 13 ronden (C2) |
Derde stint | 1:33,0 | 18 ronden (C1) | 1:34,2 | 20 ronden (C2) | 1:34,0 | 19 ronden (C2) |
Hughes berekende dat op basis van een racesimulatie van 51 ronden, Norris twaalf seconden sneller zou zijn dan Leclerc in de Ferrari, met Antonelli nog twee seconden achter de Ferrari-coureur. Hierbij moet toegevoegd worden dat Norris in de tweede stint geen enkele progressie boekte ten opzichte van de eerste stint, waardoor zelfs meer haalbaar lijkt te zijn. Norris sloot zijn racesimulatie ook af op de hardste C1-band, wat een verschil is met de andere twee teams. In Bahrein is de C1 doorgaans ook een competitieve band in de races.
Indrukwekkende slotstint
Alle rondetijden zijn in de onderstaande Tweet terug te vinden. In deze analyse is Norris in zijn tweede stint dan ook duidelijk sneller dan in de eerste stint. Het lijkt er dus sterk op dat de Brit in de middenstint nog sneller is dan de cijfers van Hughes doen vermoeden. De cijfers van alle negen stints komen grotendeels overeen, maar uit onderstaande analyse blijkt dat Norris in de middenstint zelfs tot een gemiddelde van 1:34,395 kwam, wat hem nog eens zo'n achttien seconden zou opleveren.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris was in zijn racesimulatie ruim 2,1 seconden sneller per ronden dan in zijn 2024-race in Bahrein. Daarbij moet wel gezegd worden dat McLaren toen nog niet tot de absolute top behoorde, en het vierde team in de pikorde was. Norris maakte vooral indruk in zijn laatste stint, waarbij hij dus wel een ander type Pirelli-banden had dan de rest.
In de bovenstaande analyse is Norris 0,555 seconden sneller per ronde dan Leclerc. Over een raceafstand van 57 ronden zou dit neerkomen op een verschil van maar liefst 31,6 seconden, al kan het dus lager uitvallen, als er een correctie voor de banden wordt toegepast. Antonelli levert over een raceafstand slechts een seconde in op Leclerc, waardoor Ferrari nog geen overtuigende indruk maakt.
Waar staat Red Bull?
De grote afwezige in dit verhaal is uiteraard Red Bull Racing, met Max Verstappen of Liam Lawson. Op de woensdag was Norris al 0,505 seconden sneller dan George Russell, een verschil dat lijkt te matchen met de data van de donderdag. Op die woensdag was Verstappen nog een tiende sneller dan Norris. Het is dus goed mogelijk dat Verstappen zich wel kan meten met de McLaren-coureur, maar op basis van de eerste bevindingen lijken Ferrari en Mercedes nog veel werk te moeten verzetten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes durft dan ook al enige conclusies te trekken. 'McLaren koos ervoor om geen snelle rondetijden na te jagen, en investeerde veel meer tijd in afstellingsexperimenten. Dat suggereert dat men vol vertrouwen is. Het is te vroeg om zeker te zijn, maar de indicaties wijzen op een voordeel voor McLaren', meent Hughes. 'Dit geldt niet alleen voor de racesimulaties, maar Norris klokte ook haast achteloos de snelste middensector, voordat hij zijn ronde afbrak voor een pitstopoefening.'
Hughes vult aan dat ook Williams geen representatieve racesimulatie afwerkte. Verder is het vooral afwachten op Verstappen, waarbij Red Bull mag hopen dat de Nederlander zijn sterke vorm van de woensdag kan bevestigen. Als Verstappen daarin slaagt, lijkt het erop dat McLaren en Red Bull de favorieten zijn richting de start van het seizoen.
Red Bull zal daarbij ook al wat eerste upgrades introduceren op de vrijdag. Daarnaast is het de vraag in hoeverre de vorm uit Bahrein doorgetrokken wordt naar een totaal ander circuit in Melbourne. Op basis van indicaties lijkt McLaren vooral sterk in langzamere bochten, waar Red Bull en Ferrari sterker ogen in de snellere gedeelten. Het circuit in Bahrein wordt vooral gekenmerkt door rechte stukken en langzame bochten. Snelle doordraaiers zijn er nauwelijks op het Bahrain International Circuit.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties