McLaren en Norris heersen in de duinen, Verstappen beperkt de schade Formule 1
Formule 1

McLaren en Norris heersen in de duinen, Verstappen beperkt de schade

McLaren en Norris heersen in de duinen, Verstappen beperkt de schade

Lando Norris heeft zijn tweede Grand Prix gewonnen. De Brit verloor de leiding - niet geheel onvoorspelbaar - bij de start, maar was veel en veel sneller dan de rest, en haalde Max Verstappen dan ook weer in, om vervolgens meer dan twintig seconden uit te lopen. Verstappen hield wel stand op de tweede plek, voor Charles Leclerc, Oscar Piastri, en een sterke Carlos Sainz, met Sergio Pérez, George Russell, en Lewis Hamilton ook in de top acht. Er waren geen uitvallers of Safety Cars.

Voor de start van de race werd duidelijk dat nagenoeg iedereen voor de mediumbanden gekozen had. Alleen Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton, en Valtteri Bottas kozen voor de zachtste band, terwijl Kevin Magnussen vanuit de pitstraat met harde banden aan de race begon. In de top tien had dus iedereen dezelfde bandenkeuze, met Lando Norris voor Max Verstappen, Oscar Piastri, George Russell, en Sergio Pérez.

Verstappen slaat toe bij de start

Lando Norris startte al vijf keer vanaf de eerste plek, en behield nooit de leiding bij de start. In Zandvoort zou hij moeten kunnen profiteren van een korte run naar de eerste bocht, mede omdat Verstappen op de vuile lijn stond, maar daar kwam in werkelijkheid niks van terecht: op de eerste drie startrijen leverden de mannen op de oneven plekken een positie in aan de man op de even plek daarachter. Dat betekende dat Verstappen moeiteloos de leiding greep, en Norris dus terugviel tot de tweede plek. Russell pakte Piastri, en Leclerc haalde Pérez in.

Vervolgens was Verstappen ijzersterk in de openingsronde, toen de coureurs nog zochten naar grip. Binnen een ronde tijd had hij meer dan een seconde voorsprong op zijn uitdager van McLaren, die daardoor geen DRS kreeg. Achter Norris vormde zich wel al snel een DRS-treintje, bestaande uit Piastri, Leclerc, en Pérez. Na een tijdje werden de verschillen iets groter, aangezien volgen lastig bleek te zijn. Norris bleef op zo'n anderhalve seconde achterstand van Verstappen, en leek in te zetten op de strategie.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Inhaalraces van Sainz en Hamilton

Voor veel coureurs was het inhalen lastig, maar coureurs als Carlos Sainz en Lewis Hamilton hadden niet de luxe om af te wachten. Daardoor zorgde de Spanjaard voor enkele hoogtepunten. Hij pakte vanaf de tiende startpositie een plekje bij de start, en haalde enkele ronden later Fernando Alonso in, waarna hij de jacht opende op Pierre Gasly. Enkele ronden later moest de Fransman de zevende positie opgeven, waardoor Sainz aansloot bij de top zes.

Ondertussen rekende Hamilton af met Nico Hülkenberg, waardoor hij met zijn zachte banden in tien ronden tijd was opgeschoven van de veertiende tot de elfde plek. Het duurde even voordat de Brit ook Lance Stroll kon inhalen, aangezien de Aston Martin-rijder een paar keer DRS kreeg van teamgenoot Fernando Alonso. Zodra dat niet meer het geval was, haalde Hamilton de Canadees in, en een ronde later pakte hij ook de negende plek van Alonso af.

Norris versus Verstappen

Verstappen wist Norris vooraan een tijdje buiten DRS-afstand te houden, maar de McLaren was niet alleen sneller, maar had ook beter bandenmanagement. Daardoor kon de Brit na zo'n vijftien ronden voor het eerst de achtervleugel open laten klappen op de rechte stukken, waarna de druk snel groter werd. Na zeventien ronden was Verstappen dan ook machteloos op het rechte stuk, aangezien Norris sowieso al meer topsnelheid had. Norris greep de leiding, waarna Verstappen nog een paar ronden kon aanhaken met DRS. Vervolgens zag hij Norris aan de horizon verdwijnen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Pitstops

De op één na snelste coureur was opvallend genoeg Leclerc. Waar Norris vooraan domineerde, kon Piastri Russell niet bedreigen, en moest hij zelfs verdedigen tegen de Monegask. Ferrari haalde haar coureur naar binnen, om zo een dubbele undercut te kunnen doen op zowel Piastri als Russell. Mercedes haalde Russell wel meteen naar binnen om te verdedigen tegen Leclerc, maar dat was een kansloze missie. Leclerc schoof hierdoor op van een vijfde naar een virtueel derde plek.

Na 27 ronden leverde Verstappen zijn versleten mediumbanden eindelijk in. Een ronde later haalde ook McLaren Norris naar binnen, waardoor de leiding overhandigd werd aan Piastri, die net als Pérez en Sainz een langere eerste stint afwerkte. Van dit drietal stopte Pérez als eerste. De Mexicaan had een langzame pitstop en stond 4,4 seconden stil, al kostte hem dit geen plekken. Ferrari reageerde met een pitstop voor Sainz, maar de Spanjaard kwam een seconde achter Pérez weer de baan op.

McLaren laat spierballen zien

Na de pitstops werden de snelheidsverschillen groter, en kwamen er dan ook meer inhaalacties. Vooraan was Norris veel en veel sneller dan Verstappen, en zo breidde hij zijn voorsprong al snel uit tot eerst tien, en daarna vijftien seconden. Verstappen hield wel Leclerc op de derde plek op afstand. De Monegask was drukker bezig met Piastri: de McLaren-coureur was lang doorgereden in de eerste stint, en hengelde daarna snel Russell binnen, en dichtte het gat op de Ferrari. De Australiër bleef echter lang achter Leclerc hangen, wat Verstappen - die daar zes seconden voor reed - hielp in zijn verdediging van de tweede plek.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Achter dit viertal was Sainz de snelste van de topteams. De Spanjaard, die als tiende gestart was, wist Pérez terug te verwijzen naar de zevende plek, waarna hij beetje bij beetje inliep op Russell voor de vijfde plek. Hamilton was aangekomen op de achtste plek, maar koos ervoor om weer naar de zachte banden te wisselen, in plaats van Pérez binnen te hengelen op de harde banden. De Brit moest er vervolgens op hopen dat de coureurs voor hem problemen met de banden kregen. Mercedes geloofde blijkbaar heilig in deze strategie, want het team haalde ook Russell naar binnen vanaf de vijfde plek.

In de slotfase van de race bouwde Norris zelfs een gat van meer dan twintig seconden op, waardoor McLaren haar coureur zelfs bijna een extra pitstop had kunnen geven voor de snelste ronde. Norris greep zo op dominante wijze zijn tweede Grand Prix-zege, terwijl Verstappen maximaliseerde met een tweede plek. Leclerc hield stand en pakte de laatste podiumplek voor Piastri, terwijl Sainz en Pérez vijfde en zesde eindigden, aangezien Russell en Hamilton te laat waren met hun zachte banden om nog plekken goed te maken. Pierre Gasly en Fernando Alonso pakten de laatste punten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws