Mocht er na Brazilië nog enige hoop bestaan over een mogelijke constructeurstitel voor Red Bull Racing, dan is die hoop na Las Vegas wel vervlogen. Ferrari en McLaren liepen verder uit, waardoor Red Bull hoogstwaarschijnlijk derde zal worden, terwijl de Oostenrijkers sinds 2020 altijd eerste of tweede werden. Helmut Marko lijkt dan ook geen geduld meer te hebben met Sergio Pérez, die wederom weinig bijdroeg aan het puntentotaal van het team.
In Brazilië pakte Pérez één punt in de sprintrace, waarna hij in de Grand Prix de top tien niet haalde. In Las Vegas lukte dat wel, waar Pérez met zijn tiende positie wederom één puntje pakte. Marko schoof na afloop van het weekend niet onder stoelen of banken dat hij ontevreden is met de resultaten van de Mexicaan. 'We hebben twee coureurs nodig, die in de punten finishen. Max staat meer dan 200 punten voor Sergio', vertelde Marko in gesprek met het Spaanstalige DAZN.
In werkelijkheid is het verschil nog groter, want de achterstand van Pérez op zijn teamgenoot is opgelopen tot 251 punten. Als Pérez 'slechts' 198 punten achter zijn teamgenootje had gestaan, dat zou Red Bull nog eerste in het kampioenschap staan. Nu bedraagt de achterstand 53 punten, en lijkt Red Bull kansloos te zijn. Ferrari ligt 29 punten voor Red Bull, dus in een zeer gunstig geval behoort de tweede plek wel nog tot de mogelijkheden, maar zoals Marko aangeeft moet Red Bull dan met twee coureurs scoren.
Geen bonus
Dat Red Bull geen kampioen wordt, heeft voor- en nadelen. Het Oostenrijkse team kan met de eerste plek ten opzichte van de derde plek zo'n twintig miljoen euro extra krijgen aan prijzengeld. Dat heeft ook gevolgen voor de werknemers, aangezien dat extra geld doorgaans weer verdeeld wordt. 'Voor nu was ons belangrijkste doel om het kampioenschap te winnen met Max, maar voor onze werknemers is dit een teleurstelling, want zij gaan geen bonus krijgen, aangezien ze daarbij afhankelijk zijn van onze positie in het constructeurskampioenschap.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko wrijft het er bij Pérez dus nog eens in dat de 34-jarige ervoor zorgt dat al zijn monteurs de gevolgen van zijn slechte seizoen in de portemonnee gaan voelen. Daar staat tegenover dat de werknemers van zijn voormalige team, McLaren, waarschijnlijk heel blij zijn met Pérez. Red Bull profiteert er vanaf 1 januari wel van dat het vermoedelijk derde eindigt, en daardoor meer ontwikkelingstijd krijgt voor vooral de 2026-auto, die vanaf 2025 ontworpen mag worden.
Wie kan Pérez vervangen?
Pérez kreeg eerder dit seizoen nog een contract voor 2025 en 2026, maar via clausules kan het team er nog voor kiezen om de Mexicaan toch niet in te zetten. De vraag is dan vooral wie de nieuwe teamgenoot van Verstappen kan worden. Red Bull liet de kans op Carlos Sainz eerder dit seizoen schieten. Franco Colapinto lijkt er ook niet klaar voor, waardoor Yuki Tsunoda en Liam Lawson de enige overgebleven opties lijken te zijn. Tsunoda eindigde in Las Vegas nog voor Pérez.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties