Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko is ondanks het mislopen van poleposition tevreden over de kwalificatie van Max Verstappen in Las Vegas. De Oostenrijker ging ook nog in op de dubieuze keuze om Sergio Pérez aan het einde van Q2 binnen te laten staan, waarna Pérez in Q3 ontbrak.
Pérez zette daardoor de twaalfde tijd neer, en kan in principe opschuiven naar de elfde plek, dankzij de gridstraf van Carlos Sainz. 'De timing was niet optimaal. Het was vrij krap al toen hij binnenkwam', aldus Marko bij ServusTV over het moment in Q2. 'Het opwarmen van de banden was heel bepalend. Als alles goed was gegaan, had het allemaal net gepast qua tijd, maar toen moest hij ook nog naar de weegbrug. Het was een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar we geloven erin dat we qua racesnelheid beter zullen zijn.'
Verstappen legt focus op de race
Vervolgens gaat Marko verder over Verstappen, die als tweede zal starten. 'Max had nog wat wijzigingen doorgevoerd qua afstelling die Sergio niet wilde hebben. Daardoor gaf Max duidelijk minder toe qua topsnelheid', zo geeft de Oostenrijker aan dat Verstappen op het laatste moment voor wat minder vleugel koos. 'We weten echter dat we in de race sterker zijn, of dat hopen we in ieder geval. Ik denk dat het onmogelijk was om Ferrari in de kwalificatie te verslaan, maar de derde plek is optimaal voor ons', deelt de 80-jarige.
Leclerc wist zijn laatste elf polepositions niet te verzilveren, en telkens won Red Bull die races. Dat lijkt ook nu een droomscenario voor Marko. 'Ik denk dat dit een goede uitgangspositie is. In de race zal het bepalend zijn wie de banden het langste in leven houdt. Dat wordt denk ik voor ons een duidelijk voordeel.' Daarbij profiteert Red Bull dus van de straf voor Sainz. 'Misschien was de derde startplek beter geweest, maar het is natuurlijk aangenaam om verder naar voren te staan. Sainz is een goede starter en vecht hard in de eerste ronden', zegt Marko over de coureur die nu de zesde startrij zal delen met Pérez.
Tevreden na geboekte progressie
Marko had al niet op een poleposition gerekend. 'Ten eerste was de motor van Ferrari erg belangrijk op zo'n circuit. We wisten dat ze hier beter zouden zijn dan wij zijn over een ronde, maar dat kan in de race een nadeel worden. In de derde vrije training was onze achterstand nog zeven tienden, en dat hebben we kunnen terugbrengen tot drie tienden. Wij zijn dus tevreden met dit resultaat', concludeert Marko. 'En nogmaals: de afstelling waar de coureurs voor gekozen hebben zou in de race beter tot uiting moeten komen dan in de kwalificatie het geval was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties