Helmut Marko is tevreden met de kwalificatie van Max Verstappen en is blij dat een scenario als in Jeddah dit keer niet heeft plaatsgevonden. De Red Bull-coureur start op poleposition, maar zal wel noodgedwongen op het zachte rubber moeten beginnen. Een enorm nadeel levert het volgens de Red Bull-adviseur niet op. De Oostenrijkse renstal is van plan om vanaf de leiding van de race de wedstrijd te controleren en zo de overwinning binnen te slepen.
'We zeiden tegen hem dat hij in Jeddah-stijl moest rijden', begint Marko in gesprek met Motorsport-Magazin.com. Uiteindelijk hoefde Verstappen niet hetzelfde te doen als in Saoedi-Arabië, want Hamilton wist de tijd van Verstappen niet te verbeteren. Ondanks dat de Nederlander bezig was aan een snellere ronde, kapte hij deze af. 'We nemen geen risico meer', aldus Marko, met het incident in Jeddah in het achterhoofd.
De start op de rode band staat Verstappen toe om aankomende wedstrijd makkelijker van zijn plek te komen dan titelconcurrent Lewis Hamilton, maar wel slijten de zachtste banden sneller. Dat zou dus aan het einde van die eerste stint voor problemen kunnen zorgen. Er wordt bij ORF gesuggereerd dat de levensduur van de rode band zo'n tien ronden is. 'Als we kijken naar de data van vrijdag, zullen ze het langer volhouden', reageert Marko hoopvol.
'Die longrun ziet er prima uit'
'Gelukkig hebben we een longrun verreden op de zachte band op vrijdag. Die longrun ziet er prima uit', voegt hij daaraan toe. Het oorspronkelijke plan was om de mediumbanden te blijven gebruiken, maar nadat Verstappen zich verremde, kon het setje wat men in gedachten had voor de strategie de prullenbak in. Omdat Verstappen zich ook lekker voelde op de zachte band op vrijdag, koos Red Bull geforceerd voor softs.
De poleposition van Verstappen kwam relatief onverwacht. Op vrijdag was het 's ochtends Red Bull dat de lakens uitdeelde op Yas Marina Circuit, maar tijdens de tweede en derde vrije training kwam het team uit Milton Keynes niet in de buurt. 'Het hangt af van de temperatuur, maar poleposition is poleposition, en de marge naar Hamilton was aanzienlijk', weet Marko, die wijst naar de dalende temperatuur op en naast het circuit.
Red Bulls strijdplan
Dat Verstappen de wedstrijd van de eerste startrij begint, geeft Red Bull hoop. Als hij na bocht 1 voor ligt, betekent dat dat hij het wedstrijdtempo kan bepalen. Dat is dan ook precies wat Red Bull zal doen, als het aan Marko ligt: 'We gaan de wedstrijd vanaf de voorkant dicteren. Dat is altijd beter dan aanvallen van achteren.' Die rol zal in het seizoenslot van 2021 vermoedelijk weggelegd zijn voor Hamilton.
Wed op de wereldtitel van Verstappen en ontvang een bonus van 100 euro!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties