Marko slaat alarm, en noemt gigantische achterstand op McLaren: 'Ware potentieel verborgen' Formule 1
Formule 1

Marko slaat alarm, en noemt gigantische achterstand op McLaren: 'Ware potentieel verborgen'

Marko slaat alarm, en noemt gigantische achterstand op McLaren: 'Ware potentieel verborgen'

De verwachting was dat de teams in 2025 alleen maar dichter bij elkaar zouden komen te zitten. De Formule 1 gaat haar vierde seizoen onder dezelfde technische reglementen in, waardoor het lastig leek om nog grote stappen te zetten. Het lijkt er sterk op dat nota bene het sterkste team uit 2024 daar toch in geslaagd is. Rasoptimist Helmut Marko spreekt zijn zorgen uit.

Dat McLaren sterk uit de wintertests is gekomen, was al duidelijk. De constructeurskampioen is het te kloppen team, al lopen de meningen nog uiteen over de voorsprong. Toto Wolff benadrukte dat de voorsprong van McLaren in de kwalificaties verwaarloosbaar zal zijn tegenover Mercedes, Ferrari, én Max Verstappen. De Oostenrijker voegde wel toe dat McLaren in de races wel een grotere voorsprong heeft, een beeld dat ook in 2024 vaker terug te zien was.

Voorsprong van halve tot volle seconde

Helmut Marko maakt zich echter grotere zorgen dan zijn landgenoot. 'McLaren was duidelijk superieur', opent Marko bij ServusTV. 'Dat was ook in de kwalificatiesimulaties het geval, al lieten ze het niet zien. Ze reden naar buiten en zetten de snelste eerste sectortijd neer, de snelste tweede sectortijd, en daarna reden ze opeens weer de pitstraat in. Ze probeerden hun ware potentieel dus te verbergen', concludeert Marko. Zelfs als de McLaren-coureurs die ronden hadden afgemaakt, zouden ze moeite hebben gehad om de toptijden te verschalken, maar Marko denkt dus dat McLaren nog meer achter de hand heeft.

Marko geeft verder aan dat McLaren haar potentieel ook in de racesimulaties probeerde te verbergen, en dat ze met zeer volle brandstoftanks reden. 'Ik schat dat ze een halve seconde tot een seconde sneller zijn', luidt de zorgwekkende conclusie van Marko. 'Ze stonden in de speed traps ook nog niet bovenaan. Dat suggereert dat ze nog niet met hun volledige motorvermogen reden. Als dit ook de situatie in Australië is, wordt het een duidelijke één-twee.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris oscar piastri frontrowlockout kwalificatie hongarije
Marko vreest voor McLaren-dominantie.

In de racesimulaties op donderdag en vrijdag waren de McLaren-coureurs een halve seconde per ronde sneller dan de mannen van Ferrari en Mercedes, terwijl de Red Bull Racing-coureurs op dat moment geen long run reden, maar Marko vreest dus dat het verschil nog groter is. Sky Sports F1 kwam na een berekening tot kleinere verschillen. De Britse zender denkt dat Ferrari 0,15 seconden per ronde verliest op McLaren in de races, met Red Bull (0,21 seconden) en Mercedes (0,23 seconden) ook vlak achter beide topteams.

Verstappen test hybride RB21

Marko weidt vervolgens uit over de testdagen van zijn eigen team. 'De woensdag ging goed, en de long run van Max was competitief', zegt de 81-jarige. Daarna ging het echter minder. 'De donderdag ging niet zo goed, maar toen reed Liam Lawson. Ze sloegen een andere richting in met de afstelling, en dat leverde geen succes op.' De Nieuw-Zeelander liet in zijn long runs ook geen sterke indruk achter.

'Op vrijdag introduceerden we nieuwe onderdelen', vervolgt Marko. 'Sommige van die onderdelen werkten goed, andere juist niet.' Dat was dan ook reden om weer terug te vallen op oudere onderdelen. 'Uiteindelijk reden we met een soort hybride versie, een mix van nieuwe en oude onderdelen. We kampten ook nog met een technisch probleem, wat ons een uur kostte, dus het verliep niet echt optimaal', baalt Marko. Jos Verstappen gaf ook al te kennen dat het goede gevoel bij zoon Max niet meer terugkeerde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max jos verstappen horner
Max Verstappen geeft tekst en uitleg.

Juan Pablo Montoya denkt ook dat Red Bull in de problemen zit. 'Ik denk dat Red Bull snelheid tekortkomt', vertelde Montoya tegen Oddspedia. 'Als je de rondetijden van vorig jaar met de rondetijden van dit jaar vergelijkt, reden ze dezelfde tijden in Bahrein. Dat is vaak geen goed teken', zo ziet de Colombiaan de bui al hangen boven de Red Bull-garage. 'Ja, ze hebben de auto beter bestuurbaar gemaakt, zoals ze wilden, maar de auto is niet sneller. Bij andere teams is de auto wel sneller geworden.'

Marko geeft Lawson advies

Marko ging bij ServusTV ook in op de nieuwe dynamiek in het team, nu Sergio Pérez door Liam Lawson vervangen is. 'Er hangt nu een totaal andere sfeer in het team. We hebben weer een nieuwe golf van enthousiasme. Liam is nog jong en vol enthousiasme', laat Marko optekenen over zijn 23-jarige coureur. Marko waarschuwt de Nieuw-Zeelander echter tegen jeugdige overmoed. 'Hij moet zijn eigen werkwijze vinden, en niet denken: hoe kan ik Max verslaan? Dat was namelijk de fout van zijn voorgangers, die faalden.'

'Ze konden simpelweg niet accepteren dat ze tegen iemand reden, die onverslaanbaar is. Dat is Verstappen op het moment wel, en ik denk dat dit voorlopig ook zo zal blijven', waarschuwt Marko. Lawson zal zich in het begin vermoedelijk bescheiden opstellen, maar het is onwaarschijnlijk dat een jonge coureur zich makkelijk neerlegt bij het feit dat een andere coureur elke ronde duidelijk sneller is. Het is aan Lawson om daarin niet te vervallen in fouten, iets wat Pérez wel overkwam.

Marko denkt dat Lawsons karakter hier in ieder geval bij helpt. 'Liam is een heel nuchter persoon. Nieuw-Zeelanders zijn vaak erg nuchter, en dat is dan ook de reden dat we de voorkeur aan hem boven Yuki Tsunoda gaven', zegt Marko over de emotionele Japanner, die dit seizoen de kopman van Racing Bulls is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws