Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is er geen duidelijke 'betere', aangezien de teams op verschillende manieren een voordeel kunnen hebben op de ander. De Oostenrijker denkt dat Max Verstappen dit jaar alles in huis heeft om het verschil te gaan maken.
De afgelopen seizoenen was Red Bull altijd sneller in de race dan in de kwalificatie en ging de auto vaak beter met de banden om dan de concurrentie. Nu lijkt Mercedes op deze vlakken de overhand te hebben, maar volgens Marko is het onderlinge verschil minder groot dan het lijkt. 'Dit kun je alleen in relatieve termen zeggen, omdat we niet weten in hoeverre Mercedes hun potentieel in het verleden heeft verborgen', vertelt Marko in gesprek met Motorsport-Magazin. 'Maar nu worden ze gedwongen om de auto tot het maximale op te krikken. Ik denk dat dat een realistische verklaring is.'
Qua bandenverbruik tast Red Bull nog enigszins in het duister. De Mercedes W12 lijkt langer op een medium-set door te kunnen rijden dan de RB16B, maar ook in dit geval weet het team van Verstappen niet precies hoe groot het onderlinge verschil is. 'Als we dat wisten, hadden we het probleem al uitgeschakeld. Het heeft zeker te maken met het feit dat de Max gedwongen wordt tot het uiterste te rijden, wat de banden extra belast. Perez, die niet volledig en vrij kon rijden, heeft aanzienlijk minder bandenverslechtering. Maar het hele verhaal is nog niet zwart-wit.'
Niet alleen nadelen
Marko ontkent dat Red Bull alleen maar in het nadeel is op het gebied van bandenverbruik. Qua snelheid zou de Red Bull in ieder geval niet onder moeten doen aan de Mercedes. 'We hebben al kwalificatiesessies gehad waarin we significant sneller waren op de medium-banden.' Vooral op de zachtere compounds doet de RB16B het goed en dat maakt het team de favoriet richting de Grand Prix van Monaco. 'Als we het goed aanpakken wel', bevestigt Marko. 'Maar ik moet ook zeggen dat we verbaasd zijn over hoe Lewis Hamilton het doet. Hij rijdt optimale races.'
Dat maakt het zeer lastig voor Verstappen. In drie van de eerste vier races was de Brit te snel voor de Red Bull-coureur en volgens Marko komt dat niet alleen door de extra ervaring die Hamilton heeft. 'Lewis is misschien wel de beste als het gaat om bandenmanagement en het maximale halen uit je rubber.' Ook maakt de zevenvoudig wereldkampioen tot nu toe minder fouten dan Verstappen, voornamelijk op het gebied van baanlimieten. 'Het is niet het gevolg van de druk die de titelstrijd met zich meebrengt. Max is meer ontspannen dan ooit. Dit is de meest volwassen Max die we ooit hebben gehad. Hij liet zich alleen nog gaan toen bijvoorbeeld de poleposition van hem werd afgepakt in Portugal.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties