Marko over Verstappen en Ricciardo: 'Ze moesten zich op het kantoor komen melden' Formule 1
Formule 1

Marko over Verstappen en Ricciardo: 'Ze moesten zich op het kantoor komen melden'

Marko over Verstappen en Ricciardo: 'Ze moesten zich op het kantoor komen melden'

Helmut Marko kan zich goed verplaatsen in de lastige situatie waar Alpine-teambaas Bruno Famin zich in bevindt. De Franse renstal zag beide coureurs tweemaal met elkaar in aanraking komen in twee kilometer tijd in de straten van Monaco. Marko herinnert zich twee incidenten tussen teamgenoten, en legt uit hoe hij de situatie afhandelde.

Alpine maakte een dramatische seizoensstart mee in 2024, en stond voor Monaco slechts op één punt. Via een degelijke kwalificatie mochten Pierre Gasly en Esteban Ocon als tiende en elfde starten, en na de lekke band van Carlos Sainz lagen de heren zelfs op plekken negen en tien, goed voor drie punten, voordat de rode vlag gezwaaid werd. 'Er was een controversiële crash tussen Alpine-teamgenoten Pierre Gasly en Esteban Ocon', schrijft Marko in zijn column op Speedweek. 'Dit hebben we ook twee keer meegemaakt bij Red Bull', weet ervaringsdeskundige Helmut Marko. 'In 2018 reden Daniel Ricciardo en Max Verstappen bij elkaar in de weg in Bakoe, en we hadden het ook een keertje in Turkije in 2010, met Mark Webber en Sebastian Vettel.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing crash turkije 2010 sebastian vettel mark webber
Deze DNF kostte Vettel achteraf bijna zijn eerste wereldtitel.

'In beide gevallen moesten de beide coureurs zich op het hoofdkantoor komen melden, en hebben we de situatie uitgebreid met hen besproken, en duidelijk gemaakt dat botsingen met teamgenoten simpelweg onacceptabel zijn.' Marko zag het probleem in beide gevallen niet meer terugkeren. 'Ricciardo vertrok destijds aan het einde van het jaar, en met Webber kwamen dit soort incidenten niet meer voor', zo lijkt hij in ieder geval bij Turkije 2010 met de vinger naar de Australiër te wijzen. 'Ze accepteerden dat dit niet kon gebeuren.'

Situatie Alpine ingewikkeld

'Het is moeilijk om maatregelen door te voeren in zo'n geval, omdat je moet kunnen bewijzen dat er sprake van opzet was, en dat kan niet', weet de Oostenrijker. 'De coureur zal altijd zeggen dat hij de situatie verkeerd inschatte, en dat betekent dat je niet meer over opzet kan spreken. Het probleem bij Alpine is dat dit niet de eerste keer was, en dat maakt het alleen maar lastiger.' Hoewel Gasly geen dubieus verleden met teamgenoten heeft, had Ocon ook al een slechte relatie met Sergio Pérez en Fernando Alonso.

Volgens Pierre Gasly hadden de coureurs vooraf de instructie gekregen dat de achterste Alpine-coureur de voorste moest helpen, maar Ocon sloeg deze teamorder in de wind en bestookte zijn landgenoot meerdere malen. Op onboardbeelden van Valtteri Bottas is te zien dat de twee coureurs van Alpine ook al eerder in de ronde stevig met elkaar in aanraking kwamen. Teambaas Bruno Famin was laaiend over het incident, en beloofde in te grijpen. Daarbij wordt onder meer een raceschorsing voor Ocon overwogen, al meldt Motorsport-Total dat het erop lijkt dat Alpine Ocon vooralsnog niet schorst, maar de coureurs nu verbiedt om met elkaar te vechten. Eerder had Ocon diezelfde maatregel ook al nodig bij Force India met Pérez als teamgenoot.

Actie nodig in Monaco

Marko stond verder stil bij de 76 ronden durende processie op zondag. 'Het is lastig om de Formule 1 zonder Monaco voor te stellen, want Monaco is onder de circuits wat Ferrari onder de teams is, maar er moet iets gedaan worden. Het eenvoudigste zou zijn om het circuit aan te passen, en daar zijn al plannen en ideeën voor. Een andere optie is om twee verplichte pitstops in te stellen, of te eisen dat alle bandencompounds gebruikt moeten worden, zodat er meer strategie bij komt kijken. De 2026-regels zullen de auto's wel wat lichter en kleiner maken, maar dat is onvoldoende om het probleem op te lossen. We hebben meer verplichte pitstops nodig of een andere circuitconfiguratie waarbij je kunt inhalen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws