Liefhebber Helmut Marko heeft genoten van de prestaties van zijn coureurs in de Grand Prix van Miami, zo geeft hij aan in gesprek met het Oostenrijkse ORF. Hij laat zich met name lovend uit over de rondetijden die Verstappen wist neer te zetten. Verstappen evenaarde met zijn 38e overwinning in dienst van Red Bull Racing het teamrecord dat voor deze race alleen in handen was van Sebastian Vettel.
Verstappen wist in de openingsronden al snel af te rekenen met een handvol coureurs. 'De bepalende factor was dat Max het voor elkaar kreeg om de coureurs in het middenveld relatief snel in te halen op zijn harde banden', luidt de mening van de 80-jarige Oostenrijker. 'De harde band presteerde beter dan we vooraf hadden verwacht. Max kan ongelofelijke tijden neerzetten in extreme situaties, en hij heeft dat vandaag aangetoond.' Verstappen reed uiteindelijk maar liefst 45 van de 57 ronden op zijn harde banden, en wist aan het einde van die lange stint nog uit te lopen op Pérez.
Pérez had het juist lastiger in de eerste stint, zag Marko: 'We moesten zorgen dat hij ook nog aan het einde van de race iets van zijn banden over zou hebben. Zijn medium-banden hadden het zwaar en degradeerden behoorlijk hard.' Veel toppers hielden het zo'n zeventien tot negentien ronden uit op de medium-banden, Pérez stopte na twintig ronden. Hij deed daarmee wel nog behoorlijk onder voor Fernando Alonso, die zijn stint op de banden met gele markeringen nog behoorlijk wist te verlengen.
Marko zag Verstappen excelleren
Verstappen was in de race onverslaanbaar, ook voor Pérez. Na de lange eerste stint, was de Nederlander volgens Marko ook verstandig door niet al te hard te rijden na zijn pitstop. 'Hij heeft zijn medium-banden in het begin weten te sparen, en dat zie je ook terug in zijn snelste rondetijd in de voorlaatste ronde. Een 29,6 of een 29,7, dat is een ongelofelijke tijd', concludeert de teamadviseur van Red Bull.
Marko kijkt uiteraard terug op wederom een succesvol weekend voor zijn team. 'We zeiden al zodra er geen gevaar meer van achteraf was, dat we ze zouden laten racen, en godzijdank waren ze allebei slim genoeg om elkaar niet te raken. Checo was niet bereid om zijn positie zonder slag of stoot op te geven, en het werd nog vrij krap omdat ze allebei tot de limiet aan het racen waren. Beide coureurs hebben waanzinnig op hun banden gelet en ze niet te zwaar belast. Ze reden zo hard als ze maar konden, en zo zijn we uiteindelijk eerste en tweede geëindigd. Godzijdank werd de race niet onderbroken door de safetycar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties