Marko moet de spaarpot straks legen: 'De bonussen per punt zijn hoog' Formule 1
Formule 1

Marko moet de spaarpot straks legen: 'De bonussen per punt zijn hoog'

Marko moet de spaarpot straks legen: 'De bonussen per punt zijn hoog'

Helmut Marko is al vanaf het begin bij het Formule 1-project van Red Bull betrokken, en is verantwoordelijk voor de coureursindeling. Zo zag hij onder meer Max Verstappen en Sebastian Vettel de overstap van Toro Rosso naar het hoofdteam van Red Bull Racing maken, en koos hij er aan het einde van 2020 voor om Alexander Albon door Sergio Pérez te laten vervangen.

Aan het begin van het huidige seizoen was Pérez nog behoorlijk competitief, en met een zege vanaf poleposition had hij in Miami voor het eerst in zijn carrière de leiding in het wereldkampioenschap kunnen overnemen. De Mexicaan moest echter zijn meerdere erkennen in teamgenoot Verstappen. Sindsdien won Verstappen alles, terwijl Pérez in een flinke vormdip terechtkwam. 'Het verschil was (voor Miami, red.) zes punten, en toen begon hij, en ook de Mexicaanse fans, die met velen zijn en enorm enthousiast zijn, aan de wereldtitel begonnen te denken. Het was zijn grote doel om de eerste Mexicaans wereldkampioen te worden en hij wist dat hij Max (Verstappen, red.) moest verslaan om kampioen te worden', zo blikt Marko terug in een interview met Motorsport-Magazin.

Dat lukte niet, waarbij het vooral in de kwalificatiesessies regelmatig fout ging, met vijf weekenden op rij zonder Q3-deelname. 'De kwalificatie is zijn zwakte, hij legt zichzelf te veel druk op, maar nu is hij weer op de weg terug', denkt de Oostenrijker nadat zijn tweede coureur voor de zomerstop tweemaal op het podium eindigde. 'Hij probeert nu vanaf de start van het weekend er beter bij te zitten en niet te experimenteren met zijn afstelling, maar te vertrouwen op de data uit de simulator en vandaar verder te werken, en misschien wat meer op Max te leunen, ook al hebben ze een verschillende rijstijl. Max heeft heel veel grip aan de voorkant nodig en kan niet goed overweg met onderstuur. Als de achterkant uitbreekt bij 300 kilometer per uur, dan boeit hem dat niet, hij heeft dat onder controle. Voor andere coureurs is het lastiger om met een nerveuze auto om te gaan. Het is een snelle auto, en dan is het normaal dat deze nerveus aanvoelt en niet eenvoudig is om te besturen', legt de voormalige Formule 1-coureur uit.

Marko rekent af met twee geruchten

Dat de RB19 afgestemd zou zijn op de wensen van Verstappen, is volgens Marko onzin. 'Nee, aan het begin van 2022 had de auto last van onderstuur, vanwege het overgewicht waarmee we kampten. Op de lange termijn zal je niet succesvol zijn met een te zware auto, en naarmate deze lichter werd, ging de auto terug naar een neutrale balans, of zelfs wat overstuur', zo legt hij uit dat Verstappen ook in 2022 steeds sterker begon te presteren.

De adviseur van Red Bull reageerde ook nog op de geruchten dat het salaris van Pérez verlaagd kan worden, nu de Mexicaan 125 punten achter Verstappen staat in het kampioenschap. 'Nee, dat is onzin, we hebben contracten, en we kunnen niet het salaris inkorten. Aan de andere kant zijn er wel flinke bonussen te halen. Ze krijgen een bonus als ze op de plekken één, twee of drie eindigen (in het kampioenschap, red.), en daarnaast zijn de bonussen per punt hoog.' Aangezien Verstappen voorlopig meer dan 26 punten per weekend pakt, lijkt hij dus op een kerstpakket van formaat te kunnen rekenen dit jaar.

Verstappen had Hamilton in de smiezen

In juli waren er maar liefst 120 punten te verdelen, meer dan ooit tevoren, en de teller kwam bij Verstappen na een nagenoeg perfecte maand uit op 119. Alleen in België liep de Nederlander een punt mis doordat Lewis Hamilton de snelste rondetijd neerzette. 'Max is een perfectionist en wil onder alle omstandigheden winnen, maar sinds hij wereldkampioen is geworden, is hij volwassener en neemt hij minder risico's. Dat zie je ook bij de starts, als hij niet vooraan begint', vindt Marko. 'Hij heeft geleerd om de races beter te lezen.'

'Hij kijkt ook naar de televisieschermen, en daarom maakte hij zich (in België, red.) druk om de snelste ronde, want hij zag dat Lewis Hamilton een gratis pitstop kon maken, met een gat van 25 seconden achter zich', aldus Marko. Verstappen bouwde vervolgens ook meer dan een pitstop marge op, maar stopte op aanraden van raceingenieur Gianpiero Lambiase uiteindelijk niet. 'Hij ziet dit allemaal en dat toont aan hoeveel overcapaciteit hij heeft. Hij kan tijdens de races ook zelfs in de snelle bochten over de boordradio praten.'

Vergelijking tussen Vettel en Verstappen

Vettel en Verstappen zijn veruit de succesvolste coureurs in de geschiedenis van het team, en dus legt uit hoe de twee wereldkampioenen overeenkomen en verschillen. 'Ze wilden allebei altijd het maximaal haalbare, dus ze zijn daarin heel vergelijkbaar. Het zijn allebei hele ambitieuze coureurs, maar met een verschillende aanpak. Sebastian (Vettel, red.) dook meer in de techniek en bleef langer op het circuit hangen. Max geeft aan wat hij wil of wat hij nodig heeft, en dan houdt hij op. Hij is niet zo bezig met de details zoals Sebastian dat was', merkt de Oostenrijker op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws