Max Verstappen pakte de tweede plek in de Grand Prix van Australië, terwijl McLaren eerst nog aan de horizon leek te verdwijnen. Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko vond de achterstand met McLaren sowieso wel meevallen en geeft na de race aan dat ze weten waaraan ze moeten werken. Op het gebied van vertrouwen en communicatie zullen Verstappen en Gianpiero Lambiase altijd een streepje voor hebben.
Na afloop van de regenachtige en chaotische race in Melbourne is Marko tevreden met Verstappens podium. Om te winnen was er meer regen en dus ook meer chaos nodig, maar in zijn ogen heeft de viervoudig wereldkampioen deze zondag gemaximaliseerd en kon het bijna niet beter. Verstappen had vanzelfsprekend liever op de bovenste trede van het podium willen staan, maar ze kwamen snelheid tekort.
Het had vooral te maken met de banden. Verstappen legde uit dat ze te snel oververhit raakten en dat hij niet zo hard kon pushen. Bandenslijtage deed zijn race wat dat betreft de das om. Op cruciale momenten sloeg Verstappen echter toe. Het begon harder te regenen halverwege de race. Marko merkt dan toch dat Verstappen en zijn ingenieur veel beter communiceren dan de ingenieurs van McLaren met hun coureurs communiceren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ze zijn net acteurs', zegt Marko over Lambiase en Verstappen, wat hij positief bedoelt. 'Alsof ze een script hebben gekregen en precies weten wat ze moeten zeggen', vervolgt hij bij De Telegraaf. 'Max en GP zijn heel goed op elkaar afgestemd. En Max heeft de kwaliteit om duidelijk te communiceren over de radio, in welke situatie dan ook.'
Het was de gok waard
Op dat moment rijdt Verstappen door op slicks, terwijl het harder begint te regenen en Piastri en Norris daarvoor begonnen te glijden. De Australiër belandde in het gras, waardoor Verstappen toe kon slaan. Norris besloot niet te wachten en dook direct naar binnen. De Red Bull-coureur bleef buiten en ging een ronde later naar binnen. Norris kwam daardoor weer aan de leiding.
'Het was die gok wel waard', zei Verstappen na afloop bij de persconferentie. 'Als ik hetzelfde had gedaan als Lando, of één ronde later naar binnen was gegaan in plaats van twee, was ik waarschijnlijk ook tweede geworden. Helemaal op het einde kwam ik nog dichtbij, maar het was niet mogelijk om hem in te halen. Onderaan de streep zijn dit goede punten en is dit een behoorlijke start voor ons', klonk de 27-jarige.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko weet waaraan gewerkt moet worden
Verstappen kwam niet gefrustreerd over en klonk realistisch als altijd na de eerste race van het jaar. Op zaterdag zei hij al dat het een kwestie was van doorontwikkelen. Volgens De Telegraaf heerst intern bij Red Bull de overtuiging dat de grootste problemen zijn gevonden en het nu een zaak van doorontwikkelen is, zoals Verstappen al aankaartte. Van onbalans in de auto is niet zo zeer meer sprake. Nu moet de bandendegradatie aangepakt worden.
'Het is in deze periode zaak om te maximaliseren', zegt Marko. 'Na acht tot tien rondes zien we dat onze bandendegradatie opspeelt en McLaren een seconde sneller is. We hopen daarom dat we het gat met hen over maximaal vijf races hebben gedicht', vervolgt de oud-coureur uit Graz. Voorlopig is het dus overleven voor Verstappen. In China volgende week wordt een race onder normale omstandigheden verwacht, waar Red Bull het opnieuw kan proberen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties