Helmut Marko heeft de Grand Prix van Hongarije laten bezinken, maar komt eigenlijk nog steeds tot dezelfde conclusie: Mercedes heeft Red Bull Racing bijzonder benadeeld de afgelopen wedstrijden. Gefrustreerd kijkt hij naar het wereldkampioenschap, waarin het ineens Mercedes is dat voorligt, terwijl Red Bull tot aan de Hongaarse wedstrijd de touwtjes in handen had. Tot overmaat van ramp zitten er gridstraffen aan te komen voor allebei de coureurs.
'Het is een mengeling van frustratie en woede, verbijstering en een beetje wanhoop', stelt de Oostenrijker in gesprek met F1-Insider als hem gevraagd wordt hoe hij nu terugkijkt op het afgelopen raceweekend. In bocht één tikte Valtteri Bottas Lando Norris aan, die op zijn beurt weer schade veroorzaakte bij Max Verstappen en Sergio Perez. 'De laatste twee races zouden voor ons als nevenschade kunnen worden omschreven', denkt Marko.
'We staan nu niet alleen achter in het WK, maar er is ook nog eens een chassis vernield, een motor en misschien zelfs een tweede. Dat betekent dat we ergens dit jaar gridstraffen kunnen verwachten', vervolgt de man uit Graz ontevreden. De technisch directeur van Honda F1, Toyoharu Tanabe, gaf eerder al aan ernstig te twijfelen aan of de motor van Sergio Perez te redden viel. Ook de motor van Max Verstappen wordt nu teruggestuurd naar Japan om te kijken of het scheurtje te repareren valt dat Honda ontdekte op de Hungaroring.
Red Bull kan vierde Honda-motor in België al introduceren
Deze motorproblemen zouden kunnen betekenen dat Red Bull ergens een vierde motor moet introduceren. Dat kost gridstraffen, er mogen immers officieel maar drie motoren per seizoen gebruikt worden. Misschien dat die gridstraf meteen op Spa-Francorchamps al wel geïncasseerd wordt, geeft de Red Bull-adviseur vrij: 'We moeten het in ieder geval overwegen.'
'Het zal niet makkelijk worden, want de Mercedes-updates van Silverstone, die volgens Toto Wolff niet kwamen, hebben de bolide veel sneller gemaakt. Bij ons zit er echter ook het een en ander in de pijpleiding. Wij doen er alles aan om deze titel te winnen', verzekert Marko de Red Bull-fans. De meest recente verhalen vanuit het circuit doen vermoeden dat Red Bull langer door ontwikkeld heeft in 2021 dan haar Duitse concurrenten. Aan het einde van het seizoen zou dat een significant verschil kunnen maken.
Mercedes benadeelt Red Bull
Wat voor Marko de nasmaak van de afgelopen twee wedstrijden nog een stuk zuurder maakt, is dat alle problemen van zijn team veroorzaakt zijn door de directe titelconcurrent: 'Onder deze omstandigheden kunnen we niet gebruik maken van maximaal drie motoren. Het cynische is dat we er niets aan kunnen doen en dat Mercedes, wiens coureurs deze schade veroorzaakt hebben, er het meeste voordeel van hebben.'
'Over Lewis Hamilton hebben we het lang genoeg gehad. Ondanks de touché met Verstappen kon hij in Groot-Brittannië winnen', meldt Marko, bij wie het incident in de eerste ronde nog steeds diep zit. 'Als je dan zijn boordradio in Hongarije hoort, kan je alleen maar hoofdschuddend reageren', voegt hij daaraan toe. Over de boordradio was het in Hongarije Hamilton die klaagde over het rijgedrag van Fernando Alonso, die zich kranig weerde tegen de aanstormende Mercedes.
'Het was veel te riskant wat Alonso daar deed in de snelle bochten. Hoe beoordeelt hij zijn eigen actie in Copse dan, een van de snelste bochten van het circuit?', concludeert Marko vol verbazing. De hypocriete houding van de Mercedes-ster kon hij gedurende het evenement niet waarderen, en daarna ook niet. Het lijkt er bovendien niet op dat de Red Bull-leiding de incidentenreeks tussen Mercedes en Red Bull snel zullen vergeten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties