Helmut Marko heeft zich uitgesproken over het updatepakket van Red Bull Racing en de flexibele vleugels van McLaren. De adviseur van de Oostenrijkse renstal geeft aan dat zijn team de oplossing van McLaren niet zal overnemen en dat hij hoopt dat de FIA volgend jaar met een oplossing zal komen. Dan hoopt Red Bull, dankzij het updatepakket van aankomend weekend, weer een streepje voor te hebben op de concurrentie.
De auto van Verstappen begon het huidige seizoen nog als de dominante auto, maar momenteel heeft McLaren de snelste bolide in handen. Hierdoor is het gat in het kampioenschap geslonken naar 52 punten tussen Verstappen en Lando Norris. Tijdens de herfststop was er dus werk aan de winkel voor Red Bull, dat het huidige voordeel van McLaren zoveel mogelijk zal proberen te minimaliseren. Een updatepakket moet in Austin een uitweg bieden voor de Oostenrijkse renstal.
De problemen van Red Bull begonnen niet op een duidelijk aanwijsbaar moment, maar geleidelijk werd de RB20 steeds lastiger te besturen. Bij Red Bull kan men zich immers nog herinneren dat Verstappen juist uitkeek naar de Grand Prix van Monaco, waarin hij uiteindelijk als zesde eindigde. 'En toen begon de auto te stuiteren als een kangoeroe', zegt Marko tegen Motorsport-Magazin. 'Dus er waren zeker problemen, en het is belangrijk dat we alles kritischer onderzoeken en analyseren. Al dat werk is nu een proces dat ons, denk ik, weer vooruit zal helpen.'
De vleugels van McLaren
Het is echter ook de vraag wat McLaren gaat doen. Mogelijk brengt de Britse renstal ook een update. Daarnaast maakt McLaren gebruik van een zeer flexibele voorvleugel, waar Red Bull al een protest tegen aantekende. In Bakoe werd ook duidelijk dat de leider in het constructeurskampioenschap ook iets interessants had gevonden voor de achtervleugel. 'Als McLaren zegt dat ze deze vleugel niet meer gaan gebruiken, heeft dat eigenlijk alleen nog betekenis voor Las Vegas, omdat er verder geen echte snelle circuits meer op de kalender staan', merkt Marko echter op.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Maar het meest gevaarlijke is natuurlijk hun flexibele voorvleugel. De voorvleugel werkt samen met alles: de onderkant, de achtervleugel, enzovoort', vervolgt Marko. De Red Bull-adviseur is absoluut niet te spreken hoe de FIA de zaak heeft afgehandeld. Meerdere teams hebben geklaagd over de vleugel, maar er wordt niks mee gedaan. 'Er moet voor volgend jaar een betere oplossing komen. Het kan niet zo zijn dat je de test doorstaat, maar dat er op camerabeelden wordt aangetoond dat er tijdens de race iets heel anders gebeurt. Dan moet je simpelweg betere meetmethoden vinden.'
De kans is dus zeer klein dat Red Bull in Austin ineens met de McLaren-oplossing zal komen. Desondanks is de update voor de Grand Prix van de Verenigde Staten wel cruciaal, en niet alleen voor de laatste zes races van dit jaar. 'Aan de ene kant draait het om het wereldkampioenschap, aan de andere kant staat 2025 voor de deur. Ik denk niet dat iemand volgend jaar nog veel aan de 2025-auto zal sleutelen', doelt Marko op de reglementswijziging van 2026. 'Het is heel belangrijk dat we de juiste richting inslaan en dat de eerdere fouten worden gecorrigeerd', aldus de man uit Graz.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties