Helmut Marko is nog altijd zeer positief over de vooruitgang van Red Bull Powertrains. De adviseur van Red Bull Racing ziet dat de motorafdeling van de Oostenrijkse renstal een flinke voorsprong heeft op de rest van de motorfabrikanten. Dit staat in contrast met wat er gespeculeerd wordt over Red Bull Powertrains, dat volgens de concurrentie een achterstand wil wegpoetsen door het reglement nog aan te passen. Hoewel het commentaar van Marko haaks op deze speculaties staat, is de Oostenrijker absoluut niet blij met de ontwikkeling van de Formule 1-bolides.
Red Bull gaat in 2026 voor het eerst rijden met de eigen motoren, die gemaakt worden in samenwerking met Ford. Er wordt gespeculeerd dat Red Bull Powertrains wat achterloopt op de concurrentie, maar Marko ziet het totaal anders. 'Ik denk niet dat we op technisch gebied achterlopen', zegt de Oostenrijker bij de Duitse tak van Motorsport.com. 'We hebben mensen van Ferrari, Mercedes, Renault en Cosworth. We hebben Ford als partner in de sector. We hebben absoluut topmensen als het gaat om verbrandingsmotoren. En we hebben twee zeer briljante mensen op het gebied van elektrisch rijden.'
Dat er wordt gesuggereerd dat Red Bull Powertrains achterloopt, komt door het feit dat Christian Horner zijn onvrede heeft geuit over het reglement van 2026. Andere motorfabrikanten denken dat de teambaas van de Oostenrijkse renstal een achterstand wil zien goed te maken. Marko denkt echter dat Red Bull Powertrains een voorsprong heeft op de concurrentie. 'We lopen mijlenver voor op Audi, we lopen mijlenver voor op Ferrari, en Mercedes zit er ongeveer tussenin.'
Marko: 'Bolides moeten weer lichter en kleiner worden'
Toch is ook de man uit Graz niet heel blij met het nieuwe reglement. De Red Bull-adviseur heeft dezelfde kritiek als Max Verstappen. 'Het gewicht vormt een veiligheidsrisico. Het Silverstone-ongeluk dat Max had in 2021 heel anders af kunnen lopen met zo'n zware batterij. Ik denk dat de auto's qua gewicht en grootte dicht bij het niveau van sportwagens komen, maar de circuits blijven hetzelfde. We zouden ze allemaal een meter breder moeten maken om de ontwikkeling bij te kunnen houden.' Er is volgens Marko maar één ding mogelijk: 'De bolides moeten weer lichter en kleiner worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties