De afgelopen weken is er veel gespeculeerd over wat nu belangrijker is bij de huidige succesreeks van Red Bull Racing: de RB19 of Max Verstappen? Gezien de laatste uitspraken van teamadviseur Helmut Marko speelt de Nederlander in ieder geval een levensgrote rol in de dominantie van Red Bull. Niet gek ook, want Verstappen won de laatste acht Grands Prix en heeft teamgenoot Sergio Pérez al op een haast onoverbrugbare achterstand gezet.
Voormalig Formule 1-coureur Juan Pablo Montoya relativeerde de dominantie van Verstappen door aan te geven dat zeven of acht coureurs kampioen zouden kunnen worden in de ijzersterke RB19, terwijl Flavio Briatore er juist op wees dat we moeten accepteren dat we getuige zijn van een nieuwe grootheid in de Formule 1. Duidelijk is in ieder geval dat zowel de auto als de coureur op een torenhoog niveau presteren op het moment.
Spa-Francorchamps leverde Verstappen zijn achtste zege op rij op, waarmee hij in de buurt komt van het record van Sebastian Vettel, die in 2013, ook voor Red Bull, de laatste negen races van het seizoen won. 'Max (Verstappen, red.) zou in elke auto een klasse apart zijn, meent Marko in een interview met het Motorsport-total.com. 'Afgezien van zijn naam valt de Max van 2020 niet te vergelijken met die van 2023. Hij heeft een enorme soevereiniteit opgebouwd.
Verstappen de oplossing voor AlphaTauri?
Jarenlang heerste Lewis Hamilton in de Formule 1, maar de Brit won sinds 2021 geen race meer. 'Voor mij was Hamilton altijd de meester in het lezen van races, hoe hij zijn banden ook wist te managen. Dat heeft Max nu weten te evenaren, als hij al niet beter daarin is, aangezien hij een hogere basissnelheid heeft. Hij heeft een ongelofelijke groei doorgemaakt', vindt de 80-jarige Oostenrijker van zijn oogappel bij Red Bull.
In België zette hij de concurrentie op meer dan acht tienden achterstand in een opdrogende kwalificatie. Dat had weinig met de RB19 te maken, denkt Marko, maar juist alles met de regerend wereldkampioen zelf: 'In dat soort omstandigheden, zet hij zelfs een AlphaTauri of een Haas, wat een typische kwalificatieauto is, op poleposition.' Voorlopig is dat geen serieuze suggestie, maar het zou AlphaTauri wel kunnen helpen. Het lijkt erop dat Verstappen ruim voor het einde van het seizoen de wereldtitel kan veiligstellen, terwijl AlphaTauri laatste staat, en met acht punten extra zou kunnen opschuiven naar de zevende plek, en zo de nodige extra miljoenen kan pakken. Verstappen zal daar zelf niet op zitten te wachten: 'Hoe lang hij de motivatie zou hebben om in een AlphaTauri te vechten, is moeilijk te zeggen.'
Marko houdt Verstappen, die een contract tot en met 2028 heeft, het liefste zo lang mogelijk gemotiveerd, maar beseft dat het lastig te zeggen is hoe lang hij de Limburger in de Formule 1 kan houden. 'Max is anders', beseft Marko. 'Er komt een dag dat hij zegt: Bedankt, dat was het dan.' Voorlopig zal de 25-jarige Verstappen echter moeilijk afscheid kunnen nemen van de successen die hij kent in de Formule 1, en is de verwachting dat hij minimaal zijn contract zal uitdienen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties