Marko analyseert het duel met Norris nog eens: 'Mensen vergeten dat Norris ook geen lieverdje is' Formule 1
Formule 1

Marko analyseert het duel met Norris nog eens: 'Mensen vergeten dat Norris ook geen lieverdje is'

Marko analyseert het duel met Norris nog eens: 'Mensen vergeten dat Norris ook geen lieverdje is'

Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko blikt nogmaals terug op het duel tussen Max Verstappen en Lando Norris. De Oostenrijker was niet gecharmeerd van de McLaren-coureur die naar zijn idee veel aan het klagen was over de boordradio. Marko genoot van het gevecht, maar een aantal dingen zaten hem niet lekker. Met name de botsing tussen de twee veroorzaakte een nare nasmaak.

'Max Verstappen tegen Lando Norris op de Red Bull Ring, dat was ronde na ronde intensief duelleren, puur racen', opent Marko zijn column bij Speedweek. 'Het was een waar genoegen, dat bij mij echter begon te vertroebelen toen Norris zich over de radio veel te klagend begon te uiten – Max doet dit, Max doet dat. Ik heb Lando Norris altijd zeer gewaardeerd, maar het is voor mij een lichte teleurstelling om iemand zo te horen jammeren tijdens een duel', is Marko van mening.

Norris zat al een tijdje achter Verstappen aan in de slotfase van de race en was sneller op zijn nieuwe set mediums. Verstappen, met een gebruikte set, kon hem telkens voorblijven. In ronde 64 ging het mis, toen raakten ze elkaar. 'Daarnaast moet worden opgemerkt: je remt voor bocht 3 vanuit meer dan 300 kilometer per uur. Het wegdek in de remzone is relatief hobbelig en er is ook een vrij sterke helling. Allemaal factoren die een racewagen onrustig kunnen maken', licht Marko toe.

'We zagen hoe het op die plek tot een botsing kwam. Dat kan gebeuren', schrijft de Oostenrijker. 'Ik heb dat liever dan een saaie race binnen de toch al veel te ingewikkelde regels van de Formule 1. Ik ben een voorstander van het motto: laat ze vechten.' Uiteindelijk vond de FIA dat Verstappen de schuld van de botsing op zich moest nemen. Hij kreeg een tijdstraf van tien seconden. 'Maar men moet ook in overweging nemen wat eraan voorafging. Mensen vergeten misschien dat Norris ook geen lieverdje is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash max verstappen lando norris oostenrijk 2024
De lekke band van Verstappen in Oostenrijk.

'Dat was tegen Verstappen niet gelukt'

Daarbij verwijst Marko naar het moment in Barcelona bij de start, toen drukte Norris Verstappen het gras op. 'Uiteindelijk was het in Oostenrijk een geweldig duel, dat zelfs doorging toen beide auto's met kapotte onderdelen en banden zo snel mogelijk terug naar de pits reden. Ik vond het prachtig, maar helaas met een ongelukkige afloop', schrijft Marko. Hij gaf na afloop bij Viaplay al aan dat het wellicht anders was gegaan als de FIA eerder besloot om Norris een straf te geven voor het overschrijden van de track limits, maar geeft ook toe dat Red Bull Verstappen eerder had kunnen vertellen dat Norris die straf toch al kreeg.

'We zullen nooit weten of Norris had geprobeerd de leiding te nemen en dan vijf seconden weg had kunnen rijden om de straf goed te maken', kaart Marko aan. 'Wat volgens mij tegen Verstappen niet gelukt zou zijn, maar dat heeft ook bijgedragen aan deze escalatie. Max en Lando zaten op of zelfs over de limiet. De tiensecondenstraf voor Max was voor mij onbegrijpelijk, want Norris was diegene die aan het overdrijven was. Hij kwam niet voor niets twee keer buiten de witte lijn', vindt de Oostenrijker.

Marko verklaart bandenprobleem

Verstappen kon de race echter nog uitrijden nadat hij binnenkwam voor een pitstop. De Nederlander werd vijfde en pakte dus nog punten, Norris pakte niks. De drievoudig wereldkampioen kon ondanks alles zijn voorsprong in het kampioenschap uitbreiden. 'De race toont ook aan: we kunnen ons in de strijd om het kampioenschap geen fouten veroorloven. Max had een voorsprong van ongeveer zeven seconden opgebouwd. Daarmee was hij tegen elke vorm van een undercut of overcut verzekerd, en het zat er goed uit', schrijft Marko.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko analyseert het duel met Norris nog eens: 'Dat heeft ook bijdragen aan deze escalatie'
De pitstops van Red Bull gaan over het algemeen perfect, maar die ene keer in Oostenrijk niet.

De tweede pitstop van Verstappen was echter een slome stop. De band linksachter wilde er niet op. 'Daarbij wil ik benadrukken: we hadden daarvoor ongeveer vijftig pitstops gedaan, allemaal tussen de twee en de drie seconden. Dat dan vroeg of laat een wielmoer vast komt te zitten, mag geen reden voor verwijten zijn', klinkt Marko stellig. 'Want we hebben het team veel pitstops zien doen die ons naar de zege hebben gebracht. De jongens doen geweldig werk, zoiets kan gebeuren. Maar het droeg er ook aan bij dat Max plotseling in moeilijkheden kwam.'

Op de harde band ging het niet zo lekker als verwacht, waardoor hij terug moest naar de mediumband. 'We hadden alleen nog een gebruikte set over. We vertrouwden op ons weerbericht, dat voor zondag meer dan dertig graden voorspelde en daarmee een duidelijk hogere baantemperatuur. Daarom kozen we voor de harde banden', legt Marko uit. 'Maar met veel wolken en lagere temperaturen was de harde compound niet de optimale keuze. Onze strategie was juist geweest, maar je kunt niet alles in details voorzien', aldus de Oostenrijker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws