De Formule 1 had mogelijk eerder al wat gedaan aan de dominantie van Mercedes als ze in 2014 'te goed' leken. Dat vertelt voormalig technisch directeur van het team Paddy Lowe in de Beyond The Grid-podcast. Zeven jaar geleden begon de dominante periode van het Duitse automerk in de sport en om te voorkomen dat er iets aan gedaan werd, besloot Mercedes om de motor bijna nooit haar volle vermogen te laten gebruiken.
De snelheid van de nieuwe V6-motor van Mercedes werd volgens Lowe al duidelijk rond het einde van de wintertests. Desondanks heerste er een soort angst dat de krachtbron onbetrouwbaar zou zijn: 'Andy (Cowell, voormalig motorman van Mercedes, red.) liet mij zijn beschrijvingen zien over de motor vanuit die afdeling. Het was toen een lastige periode, want echt niemand had vertrouwen in een goede afloop.'
Deze kwam echter wel en de duidelijkheid daarover volgde snel: 'Ik denk dat dat zo kwam rond de eerste testdagen en al helemaal rond de tweede periode van de wintertests. Toen leken anderen, en ik noem geen namen, in een soort wanhoop te verkeren. Wij leken juist in een redelijk goede vorm te zitten. Toen kwamen we met een upgrade in Bahrein in februari en toen kregen we nog eens zeven of acht tienden aan pk's erbij. Vanaf dat moment wist ik dat we met iets speciaals bezig waren.'
Ecclestone was geen fan van V6-motoren
Bij de eerste race in Australië was het verschil met Red Bull Racing, toen nog met Renault-motoren, 'slechts' drie tienden. Dat had zo zijn bijzondere reden volgens Lowe. Enkele topmannen van Mercedes, waaronder teambaas Toto Wolff, waren bang dat de Formule 1 iets zou gaan doen als de dominantie van het team te duidelijk werd voor de buitenwereld.
Mercedes-krachtbron reed nooit op vol vermogen
Om dat te voorkomen, besloot Mercedes om het motorblok van de bolides van Lewis Hamilton en Nico Rosberg op een lager standje te zetten. Het volledige vermogen van de motor kwam tijdens de kwalificatie op die manier nooit naar buiten. Lowe: 'De motor draaide nooit op een hoge stand in Q1 en Q2. Daarna keken we of we dat ook in Q3 konden doen. Wolff zei dan soms dat er nog teveel vermogen inzat, maar ik dacht: als we de poleposition niet halen, dan lijken we op een stel malloten.'
De zaterdagen waren volgens Lowe dan ook echt dagen waarop de druk vol op de ketel stond en iedereen flink aan het stressen was. De keuze maken over de motorstand was binnen het team lastig volgens de Engelsman: 'Het speelde een grote rol in onze discussies op de zaterdag. Het waren echt enorm leuke gesprekken om te voeren', grapt Lowe. Volgens de techneut zou de motor uiteindelijk nooit haar volle vermogen hebben gebruikt in 2014.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties