Het is nog steeds niet duidelijk met welke auto Mercedes het nieuwe seizoen in zal gaan. De W14 is gepresenteerd, maar de renstal heeft ook meteen aangegeven dat er nog aanpassingen gaan komen. Wat betekent dit? Is Mercedes een strategisch spel aan het spelen? Of is er iets mis met de auto? Motorsport.com bespreekt de mogelijkheden.
Er waren afgelopen seizoen hoge verwachtingen voor Mercedes, het team dat sinds het hybridetijdperk acht constructeurstitels en zeven wereldtitels heeft behaald. Toch bleek niets minder waar en waren er vanaf het begin van het seizoen meteen problemen met de W13. Coureurs Lewis Hamilton en George Russell hadden vooral in het begin moeite met het besturen van de auto, en de problemen met porpoising en bouncing maakten het er niet gemakkelijker op. Uiteindelijk belandde Mercedes slechts éénmaal als winnaar op het podium en eindigde het team als derde in het klassement.
Dat moet anders in 2023, maar Mercedes is nog voorzichtig met de uitspraken over de W14, die op 15 februari werd gepresenteerd. Teambaas Toto Wolff gaf niet veel kwijt, maar benoemde wel dat het unieke concept van de sidepods waarschijnlijk zal verdwijnen. 'Er is veel energie en motivatie om een auto neer te zetten die op den duur competitief genoeg is om mee te doen aan de top', sprak de Oostenrijker. Door zijn voorzichtige woordkeuze is er dus speculatie dat de auto nu nog niet naar behoren functioneert. Tijdens de presentatie van de nieuwe bolide gingen ook al wat geruchten rond dat de gehoopte cijfers niet behaald waren in de windtunnel.
Voorzichtige uitspraken over tegenvallende W14
Niet alleen Wolff, maar ook coureurs Hamilton en Russell zijn voorzichtig met hun uitspraken. De zevenvoudig wereldkampioen gaf al aan dat hij er minder vertrouwen in heeft dan vorig jaar en dat hij voorzichtiger het seizoen in gaat. 'Hopelijk hebben we een goede start, maar daar kunnen we niet blindelings vanuit gaan', zegt de Brit, die afwachtend is naar de resultaten uit Bahrein. 'Vorig jaar is wel gebleken dat we weer goed op kunnen krabbelen, dus mocht dat nodig zijn zullen we dat dit jaar ook doen.'
Ook Russell draait er een beetje omheen als er gevraagd wordt naar zijn mening over de nieuwe bolide. 'Mercedes heeft al vaker aangetoond dat de auto nog steeds ontwikkeld kan worden tijdens het seizoen', sprak de 25-jarige Brit. 'We hebben nu nog geen idee hoe de auto daadwerkelijk zal presteren', constateert Russell, die wel aangaf dat er zeker aanpassingen zijn geweest aan de W14 in vergelijking met de W13. 'Pas als we echt gaan testen en racen zullen we zien hoe we in verhouding staan tot Ferrari of Red Bull Racing.'
Vraagtekens alom bij Mercedes
Hoe de Mercedes-bolide op de baan zal presteren is dus voor iedereen nog een vraagteken. Er heerst wat onzekerheid bij de Duitse renstal, wat versterkt werd door de shakedown, die verliep niet geheel probleemloos. De demo-run van vijftien kilometer op Silverstone kende enige horten en stoten. Maar het seizoen is nog niet begonnen en kan daarom ook nog niet meteen opgegeven worden, zo vindt Hamilton. 'We weten niet wat ons te wachten staat, maar het enige wat je kan doen is jezelf voorbereiden', zegt de zevenvoudig wereldkampioen. 'Hopelijk heeft de W14 straks de eigenschappen waar we om gevraagd hebben, en zo niet, dan maken we er het beste van.'
Lees ook
Wat als de W14 ook 'waardeloos' is? 'Mercedes hoeft zich niet aan mij te bewijzen'
Russell ziet voordelen van gelijke rijstijlen: 'De set-up is dan de kers op de taart'
Formule 1 live kijken komend seizoen? Bestel Viaplay of F1TV of neem een kijkje op onze Formule 1 tv-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties