Ferrari maakte de sterkste indruk op de eerste dag van het Grand Prix-weekend met een één-twee in de eerste training en de eerste en derde plaats in de tweede vrije training. Red Bull moest genoegen nemen met een tweede plek achter Ferrari maar lijkt wel sterk genoeg in de longruns om haar concurrenten uit te dagen. De Oostenrijkse formatie zal wel een betere afstelling en meer downforce moeten vinden om het tempo van de Italianen bij te benen in de kwalificatie.
Max Verstappen had drie pogingen op de zachte banden nodig voordat hij eindelijk het tempo van de Ferrari kon evenaren. Sergio Perez zette bij de eerste poging zijn persoonlijke beste tijd neer maar had wel bijna zeven tienden achterstand. Leclerc en Sainz daarentegen schudden de ene na de andere snelle rondetijd uit hun mouw, zo analyseert Auto und Motorsport.
Red Bull domineert op het rechte stuk
Nadat de Red Bulls in de eerste training duidelijk hadden gedomineerd op de rechte stukken, maar veel tijd verloren in de laatste sector, schakelden de ingenieurs in de tweede training over op meer downforce. Toch kon het team van Max Verstappen de Ferrari's over één ronde niet bijhouden. Helmut Marko gelooft daarentegen toch in de kansen van zijn piloten: 'In de eerste training hebben we iets geprobeerd dat werkte in de simulator, maar helaas niet op de baan. Toen we terugschakelden naar de vertrouwde afstelling met meer downforce, ging het beter. We missen nog wat tractie in de langzame bochten. Toch konden we Leclerc bijhouden in de lange runs.'
Uit de GPS-data blijkt dat Leclerc anderhalve tiende voor Verstappen de tweede sector ingaat en er tweeënhalve tiende achter komt. De Ferrari-coureur verliest deze tijd op het rechte stuk. In de langzame linkerbocht met nummer 13 voor de pit entry, snoept Leclerc dan weer vier tienden van de Nederlander af. In de laatste bocht kan de winnaar van Bahrein gas blijven geven, terwijl Verstappen moet liften. Op het rechte stuk kon alleen Alpine een beetje meekomen met de topsnelheid van Red Bull. Verstappen was nog niet tevreden over afstelling van zijn auto en klaagde over de boordradio: 'Ik kan gewoon niet insturen!' Dit betekent dat Red Bull wat meer downforce nodig heeft en daarmee wat topsnelheid zal moeten inleveren.
Enorm veel Porpoising bij Ferrari
Omdat Ferrari met enorm veel downforce rijdt heeft de auto van het Italiaanse team enorm veel porpoising. Dit effect ontstaat doordat de auto via het grondeffect (wat downforce genereert) naar beneden wordt gezogen totdat de vloer zowat de grond raakt en er dus vrijwel geen lucht meer tussen de bodem en het asfalt zitten. Hierdoor valt het grondeffect (en de downforce) weg en komt de auto weer omhoog, waarna het proces zich herhaalt. Hoewel dit bij Mercedes een enorm probleem geeft met de balans van de auto, lijkt dit bij Ferrari niet het geval. Helmut Marko denkt dat het Italiaanse team hier last van zal ondervinden in de race: 'Zo'n raceafstand kunnen ze niet rijden. Noch de chauffeurs, noch de auto's.'
Lijstaanvoerder Leclerc zegt dat Ferrari nog wat werk te doen heeft om het porpoising onder controle te krijgen. Op de beelden van de vrije training was duidelijk te zien hoe de coureur op en neer stuiterde in de auto: 'Het stuiteren verandert van circuit tot circuit in intensiteit. In Bahrein was het draaglijk, in Jeddah een beetje minder, in Melbourne weer een beetje meer. We hebben nog werk te doen om het onder controle te krijgen.'
Red Bull en Ferrari aan elkaar gewaagd, ook Alpine is snel
Uit de data van de longruns lijkt het erop dat Ferrari en Red Bull heel dicht bij elkaar zitten en ook Alpine lijkt goed mee te doen. Fernando Alonso had een minuut lang de snelste tijd in de tweede training, totdat beide Ferrari's en Max Verstappen een snellere tijd klokten. Esteban Ocon in de tweede Alpine was ook niet ver daarachter op de zesde plaats. Beide Alpine-coureurs waren in de ochtendsessie al in de top tien geëindigd en waren tevreden met de balans van hun auto's. In de namiddag werd de bodemhoogte bij Alpine verlaagd, wat voor meer downforce en minder luchtweerstand zorgde. 'We hadden niet gedacht dat de baan zo vlak zou zijn. Ik denk dat we te conservatief waren met de set-up en dat we nog wel wat lager kunnen', verklaarde teambaas Otmar Szafnauer.
Het verlagen van de rijhoogte bracht de Franse racewagens op gelijke hoogte met Red Bull op de rechte stukken. Toch verloren ze niet al te veel in Sector 3, waar Esteban Ocon slechts 0,172 seconde langzamer was dan Verstappen. Alonso verloor twee tienden in bocht 13 aan de Ferrari, die daar excelleerde. Bij Red Bull vermoeden ze dat de Alpine rijders lichter waren op hun snelle ronden. 'In de racesimulatie konden ze Ferrari en ons niet bijhouden', merkte Marko op.
Mercedes valt terug in het middenveld
Bij het team van Mercedes waren de frustraties groot, Lewis Hamilton zei niet te weten hoe zijn auto beter af te stellen: 'We hebben veel geprobeerd maar niks lijkt te werken.' De Mercedes-coureurs eindigden de tweede vrije training op een teleurstellende 11e en 13e plaats en zullen zelfs moeten vrezen om de race buiten de punten te eindigen. McLaren en Alfa Romeo hopen zodoende te profiteren van de malaise bij Mercedes en de Duitsers punten af te snoepen. Bottas was wederom sterk in zijn Alfa Romeo en het ziet ernaar uit dat ook Ricciardo en Norris het lek boven hebben. Voor het publiek in Australië zou het een aangename verrassing zijn als Ricciardo zondag goed kan scoren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties