Sergio Pérez stond voor de zomerstop lange tijd onder grote druk. Red Bull Racing gaf echter aan het begin van de zomerstop aan dat de Mexicaan ook na de onderbreking nog in de RB20 mocht plaatsnemen, waarna Pérez tijdelijk wat beter uit de verf kwam. Inmiddels zijn de statistieken weer erg mager, en dat kan Red Bull opbreken in de slotfase van het langste seizoen ooit.
Verslaggever Louis Dekker was vanuit Singapore aanwezig bij de Formule 1-podcast van de NOS, om daar te delen wat hij vanuit de paddock te horen heeft gekregen in het meest recente Formule 1-weekend. De journalist gaat eerst in op de racewinnaar: Lando Norris. 'Norris heeft wel degelijk doorgehad dat hij door het oog van de naald is gekropen. Hij deed er een beetje lacherig over', vindt Dekker. 'Hij zei: misschien was ik wel té relaxed. Hij vond het moeilijker om langzamer met de auto te rijden, dan gewoon snelle rondjes te rijden.'
Hoewel Norris zijn fouten zelf niet al te serieus leek te nemen, vindt Dekker dat er wel een groter probleem aan ten grondslag ligt. 'Hij heeft wel concentratieproblemen gehad. Wij, in de perskamer, nemen dan meteen aan dat het aan de omstandigheden ligt. Je zweet je hier kapot. Christian Horner vroeg zich eerst af of hij het wel mocht zeggen, maar daarna zei hij: Norris is een lucky bastard. Van één keer de muur raken, schrik je meestal wakker. Als je twee keer de muur raakt, heb je een engeltje op je schouder zitten. Het ging op een haar na fout.'
Hypocrisie bij de FIA
Als journalist heeft Dekker ook het geruzie tussen de FIA en Max Verstappen dagenlang meegemaakt. 'Het echte verhaal is hier toch wel een verbale, of misschien juist stille veldslag tussen de FIA-top en de coureurs. Dat zeg ik in meervoud, omdat Verstappen veel medestanders heeft', benadrukt Dekker op basis van de geluiden uit de paddock. 'Er flink wat afgef*ckt in de Formule 1. Laten we niet hypocriet doen: Netflix heeft met Drive to Survive een grote hit met Günther Steiner als grote ster. Waarom was die man ook alweer zo populair?' De Formule 1 heeft jarenlang geprofiteerd van de krachttermen van de Zuid-Tiroler.
Red Bull moet nu toeslaan
De komende drie weekenden is er geen Formule 1-race, maar tijd om uit te rusten hebben de teams niet. Dat geldt met name voor een team als Red Bull, dat deze weken juist wil aangrijpen om de problemen met de RB20 te kunnen aanpakken, zonder dat er tussendoor punten worden ingeleverd aan McLaren, en zonder dat de werknemers bezig zijn om de beschadigde auto van Pérez op te lappen. 'Ik heb het Horner gevraagd, hoe dat zit als je werknemer bent bij Red Bull, en je op vakantie wil gaan. Mag dat nog? Hij zei niet dat alle verloven zijn ingetrokken, maar hij antwoordde wel dat iedereen 'supergemotiveerd is om er nog wat van te maken aan het einde van het jaar', deelt Dekker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na de herfststop komen er nog twee triple headers, en voor die tijd moet Red Bull dus zorgen dat ze beter bewapend zijn in de strijd met McLaren. 'Ik citeer hem maar, als ik zeg dat het 'lange dagen en korte nachten worden bij Red Bull in Milton Keynes', want het is echt alle hens aan dek. Om het heel flauw naar Pérez te verwoorden: bij Red Bull hadden ze wel een slokje Colapinto kunnen gebruiken', zegt hij met een verwijzing naar de Argentijn, die bij de start van de race vol voor zijn kans ging, en zo vier plekken won.
Pérez zat juist lang vast achter de nieuweling van Williams. 'Ze hebben gewoon geen tweede coureur, die Max Verstappen kan bijbenen. Dat was jarenlang een luxeprobleem, maar nu is het echt een probleem. Pérez levert gewoon niet, en dat wordt een hele dure grap, als hij wisselvallig blijft.' Red Bull is al afgezakt naar de tweede plek, maar is ook nog niet buiten schootsafstand van Ferrari.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties