In de laatste ronden van de Grand Prix van Japan wist Lance Stroll nog een paar mooie inhaalacties te maken, voordat hij achter Yuki Tsunoda kwam te zitten. De Canadees kwam maar niet voorbij aan de Japanner en liet zich gefrustreerd uit over de boordradio. Stroll wees de snelheid op de rechte stukken aan als het probleem, maar teambaas Mike Krack ziet een andere oorzaak.
De coureur van Aston Martin kende een slechte kwalificatie en moest zich dus een weg naar voren zien te vechten om nog punten te kunnen halen. Even leek dat aan het einde van de race, toen de Canadees op een zachte band meerdere bolides inhaalde, goed te gaan. Toen moest hij Tsunoda nog inhalen, die een redelijk stuk voor hem reed. Dat lukte niet. Over de boordradio liet hij van zich horen. ‘Het is ongelooflijk hoe slecht onze snelheid op het rechte stuk is’, riep Stroll. ‘Het lijkt wel een andere categorie’, voegde hij met overslaande stem toe.
Het verschil in topsnelheid was uiteindelijk niet zo groot als de coureur het deed klinken. Tsunoda was slechts 1,4 kilometer per uur sneller dan de Canadees. ‘Die topsnelheid was erg lastig’, zei Stroll toen de Grand Prix voorbij was. ‘Ik vermoed dat we de verkeerde afstelling hebben gebruikt voor mijn achtervleugel’, geeft hij aan. ‘Op de rechte stukken kon ik niet inhalen, alle inhaalacties moest ik in bocht 6 maken.’ De strategie zou hem bovendien ook niet echt geholpen hebben. ‘We hadden vast wat anders kunnen doen vandaag. Het was een lastig weekend en dit moeten we maar snel vergeten’, concludeert de man van Aston Martin.
Krack heeft een andere uitleg voor Strolls eindnotering
Zijn teambaas houdt er een andere verklaring op na. Het zou namelijk niet aan de achtervleugel liggen, zoals Stroll denkt, maar aan de banden. ‘Ik heb ernaar gekeken’, geeft de Krack aan tegenover Motorsport.com. ‘Er is wel een verschil zichtbaar tussen de topsnelheiden, maar dit is maar klein.’ Een groter verschil ziet de Luxemburger als hij kijkt naar de staat van de banden en acceleratie na bochten. ‘Zulke opmerkingen komen voort uit dergelijke situaties’, neemt hij zijn coureur tot op zekere hoogte in bescherming. ‘Qua vermogen zijn alle auto’s wel vergelijkbaar, maar tijdens de wedstrijd is er een verschil in bandenstatus zichtbaar.’ Volgens de teambaas heeft Stroll dus wel gelijk dat het aan de bolide kan hebben gelegen dat hij geen top tien-notering binnenhaalde. ‘Met een offset van tien of vijftien ronden is je acceleratie heel anders', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties