Lewis Hamilton viert vandaag zijn 40ste verjaardag. Zijn laatste jaar in dienst van Mercedes verliep niet geheel naar wens, al wist de Brit wel voor eigen publiek zijn zegeloze periode van ruim 2,5 jaar te beëindigen. Op zijn oude dag begint de zevenvoudig wereldkampioen aan een nieuw avontuur bij Ferrari, waar hij zich, in tegenstelling tot wat enkele van zijn voorgangers niet lukte, onsterfelijk hoopt te kunnen maken.
Nog voordat het 2024-seizoen was begonnen, wisten Ferrari en Hamilton al dat ze een jaar later de handen ineen zouden slaan. Op 1 februari maakte de Italiaanse renstal immers bekend dat de zevenvoudig wereldkampioen zich in 2025 bij de Scuderia zou voegen als de nieuwe teamgenoot van Charles Leclerc, die even daarvoor ook al zijn contract had verlengd. Dit ging ten koste van Carlos Sainz, die ondanks zijn eigen verwachtingen geen nieuw contract aangeboden kreeg om de komst van Hamilton mogelijk te maken.
Het nieuws van de aanstelling van Hamilton had meteen het gewenste effect voor Ferrari, want op de beurs sloeg het Italiaanse merk direct een grote slag. Toch zal men daar in Maranello geen genoegen mee nemen, Hamilton is door CEO John Elkann en teambaas Frédéric Vasseur immers vooral gehaald vanwege zijn prestaties op het circuit. Met zeven wereldtitels, 105 overwinningen en 104 polepositions spreken de statistieken van de 40-jarige coureur uit Stevenage voor zich.
Moeizame afscheidstournee bij Mercedes
Toch zal men bij Ferrari wellicht toch de nodige zorgen hebben over de vorm van de Brit. Zijn laatste seizoen als Mercedes-coureur was immers geen groot succes. Hamilton pakte weliswaar twee overwinningen en reed een aantal zeer sterke races, waaronder de laatste race in Abu Dhabi, maar daarnaast leverde hij ook meerdere wanprestaties, met name in de kwalificaties.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat teamgenoot George Russell hem in de kwalificatieduels maar liefst met 24-6 (inclusief sprintkwalificaties) versloeg, was al veelzeggend, maar de moedeloze indruk die hij met enige regelmaat maakte tijdens de interviews na afloop van een teleurstellend optreden, was dat des te meer. Ook in de media werd er volop gespeculeerd over de motivatie, de leeftijd en het huidige niveau van de zevenvoudig wereldkampioen, die tijdens zijn twaalfde en laatste seizoen in dienst van Mercedes slechts op de zevende plaats eindigde in het wereldkampioenschap, zijn laagste eindklassering ooit.
Kan Hamilton doen wat Alonso en Vettel niet lukte?
Het is nu aan de 40-jarige Brit om te laten zien dat het heilige vuur nog niet gedoofd is en hij kan daarbij in ieder geval rekenen op de volledige steun van zijn nieuwe werkgever. Ferrari heeft immers een intensief testprogramma voor Hamilton opgesteld, waarbij de coureur uit Stevenage op het circuit van Fiorano over vier dagen verdeeld maximaal 1000 kilometer af zal leggen in een oudere bolide van het Italiaanse team. Op deze wijze kan de meervoudig wereldkampioen zich zo goed mogelijk voorbereiden op zijn eerste seizoen in het Ferrari-rood.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
En deze kilometers kan Hamilton goed gebruiken, want de druk vanuit Italië zal bijzonder hoog zijn. Het Italiaanse merk zal namelijk hopen dat de Brit iets kan presteren wat enkele van zijn voorgangers niet is gelukt: namelijk de wereldtitel terugbrengen naar Maranello. Ferrari wacht immers al sinds 2008 op een wereldtitel bij de constructeurs, terwijl we voor de laatste rijderstitel van een Ferrari-coureur zelfs nog een jaar verder terug moeten gaan. Kimi Räikkönen was in 2007 immers de laatste coureur die in die opzet slaagde.
Sindsdien probeerde het Italiaanse team met twee andere bewezen wereldkampioenen de kroon te pakken, maar zowel Fernando Alonso (2010-2014) als Sebastian Vettel (2015-2020) stuitte steeds op een sterkere combinatie. Alonso kwam in 2010 en in 2012 nog erg dichtbij, maar in beide gevallen was zijn latere Ferrari-opvolger Vettel in een bolide van Red Bull Racing nipt te sterk. Diezelfde Vettel moest opboksen tegen de dominantie van Hamilton en Mercedes, al had de Duitser in 2018 misschien wel een kans om Hamilton te verslaan. Zijn spins in verschillende races zorgden ervoor dat Hamilton zijn vijfde wereldtitel al betrekkelijk vroeg kon vieren.
Sir Lewis versus 'kroonprins' Leclerc
Er zal dus veel verwacht worden van Hamilton en men is er tevens van overtuigd dat zijn nieuwe teamgenoot Leclerc hem het vuur aan de schenen zal leggen. Vooral in de kwalificaties zal het onderlinge verschil wel eens gigantisch kunnen zijn, want de Monegask staat bekend als één van de snelste coureurs over één ronde. Daarnaast geldt Leclerc als 'de kroonprins' van Ferrari en is het niet aannemelijk dat Hamilton zonder meer een voorkeursbehandeling zal krijgen.
Kortom: Hamilton zal aan de bak moeten. Wellicht kan de zevenvoudig wereldkampioen hoop putten uit het 2023-seizoen van een andere oudgediende, namelijk Alonso. De Spanjaard, die toen 42 jaar oud was, wist zijn Aston Martin-bolide destijds immers met enige regelmaat op het podium te zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties