Carlos Sainz heeft de Grand Prix van Australië gewonnen nadat Max Verstappen uitviel vanwege een kapotte rem. De Nederlander moest zijn RB20 terugrijden naar de garage na slechts twee ronden. Charles Leclerc maakte het Ferrari-één-tweetje compleet, waardoor het vooraan een Italiaans feestje werd. Lando Norris sloot aan op het podium, Sergio Pérez wed vijfde.
Verstappen kwam ongeschonden door de eerste bocht en kon Sainz direct afschudden in de eerste ronde. De openingsronde verliep zonder chaos, al verloor Pérez een plekje op George Russell. Sainz sloeg echter toe in de tweede ronde en wist Verstappen in te halen. De Nederlander bleef er geduldig achter en ging zich oplijnen om zijn P1 weer terug te pakken. Verstappen zat binnen de DRS-afstand van de Ferrari-coureur. Hij klaagde erover dat hij de auto een beetje verloor, maar herpakte zich om verder te gaan.
Later bleek echter dat er iets goed mis was met de RB20, er kwam namelijk rook onder de auto weg en het werd al snel duidelijk dat hij niet verder kon rijden. De rechterrem was geëxplodeerd en stond daarna in lichterlaaie, wat zijn eerste uitvalbeurt sinds 2022 betekende. Nadat Verstappen de auto naar de pitstraat kon brengen werd de focus weer naar het voorveld gebracht, waar Sainz aan de leiding lag en Norris en Pérez in de achtervolging gingen. Na pitstops van onder andere Guanyu Zhou en Lewis Hamilton was Fernando Alonso op de vierde plek terecht gekomen. Inmiddels hadden Pierre Gasly en Nico Hülkenberg zich ook gemeld in de top tien.
Tekst gaat verder onder het X-bericht.
In de veertiende ronde kwam Pérez naar binnen voor zijn eerste stop en werd vervolgens op de hielen gezeten door Hamilton, die dus ook op frisse banden stond. Vooraan riep Ferrari Sainz op om naar binnen te komen, anders zou hij een positie verliezen aan zijn teamgenoot Charles Leclerc. Het moment waarop hij naar binnenging zagen we een beeld dat we al een lange tijd niet hadden gezien: namelijk Fernando Alonso aan de leiding. Hamilton moest zijn jacht op Pérez echter staken, hij ervoer problemen met de motor. Daardoor kwam er heel even een virtual safety car-periode, maar al gauw was het weer groen.
Pérez moet de WK-stand van Red Bull redden
Doordat Alonso niet veel later ook naar binnen dook, lag Sainz weer aan de leiding. Met Leclerc op P2 was het een Italiaans feestje vooraan. McLaren bezette op dat moment plekken drie en vier, en dus zag het er bijna halverwege de race erg rooskleurig uit voor beide renstallen. Na wat pitstops van het middenveld schoven Yuki Tsunoda en Alexander Albon weer op naar de top tien, en lagen de beide coureurs op de koers van punten. Pérez was bezig met zijn opmars op zijn frisse banden, hij had Russell al ingehaald en moest door naar Alonso. Vooraan bleef Sainz er goede ronden uitpersen.
Als je bedenkt dat Sainz twee weken geleden nog in het ziekenhuis lag voor een operatie van zijn blindedarmontsteking. Ferrari verzocht Leclerc om achter zijn teamgenoot te blijven rijden. Het is voor de Scuderia vanzelfsprekend belangrijk om die één-twee positie te behouden. Sainz liep echter al snel uit omdat hij versere banden had, waardoor het gat tussen de twee teamgenoten zeven seconden werd. Achter Leclerc kwam Norris echter in beeld, de Brit werd groter in de spiegels van de Monegask. Achter Norris zat zijn teamgenoot, Piastri. Die had op zijn beurt Pérez weer achter zich, die wist Alonso in te halen na een kort gevecht.
Tekst gaat verder onder het X-bericht.
Het was na de uitvalbeurt van Verstappen aan de Mexicaan om de punten te verzamelen voor Red Bull, en even over de helft van de race lag hij al vijfde. Hij had echter wel een gat van elf seconden om dicht te rijden richting de Australiër in de oranje bolide, dus dat zou nog wel even gaan duren. Niet lang daarna kreeg Pérez Leclerc voor zijn neus, de Monegask klaagde namelijk over zijn banden en maakte een pitstop. Leclerc had het lastig met het managen van de banden, en Pérez leek hetzelfde probleem te hebben, aangezien de Mexicaan in ronde 36 naar binnen ging. McLaren schoof door de pitstop van Ferrari op naar P2 en P3.
Sainz: Smooth Operator zonder blindedarm, met strategische plannen
Het achterveld werd opgevuld door de groene bolides van Sauber en de blauw-witte bolide van Daniel Ricciardo. Bij Sauber gingen de pitstops wederom heel slecht, waardoor het team vanuit een positie waarin ze punten konden pakken nog verder naar achteren zakten met een berg aan achterstand. Bij Piastri ging de pitstop ook niet vlekkeloos, de Australiër maakte eerder al een foutje waardoor hij door het gras ging, en dus zaten Leclerc en Alonso er weer voor toen Piastri de pitstraat uit kwam. NIet veel later volgde de pitstop van Norris, en hij kwam weer achter Leclerc terecht. Daarna was er een gat van 26 seconden tussen Leclerc en Sainz, waardoor de Spanjaard een stop kon maken.
Het leek erop dat de Madrileen zijn banden uitstekend kon managen, en ondertussen regelde hij ook de strategische plannen van Ferrari door aan te geven dat hij wat eerder naar binnen wilde. Sainz reed vervolgens weg en hield het gat op een stabiele vier à vijf seconden. Achter hem waren de gaten ook stabiel, met McLaren op vier en elf seconden achter beide Ferrari's, en dat met nog zeven ronden te gaan. Voor de Italiaanse renstal was het dus een uitstekende dag in Melbourne, en ook McLaren zal blij zijn met het resultaat. Pérez pakte op P5 nog tien punten mee voor Red Bull. Mercedes gaat uiteindelijk door naar Japan zonder punten, Russell crashte heel hard in de laatste ronde. De Brit was in orde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties