'Inkorten van de DRS-zone een verrassende maatregel gezien het constante gebrek aan inhaalacties' Formule 1
Formule 1

'Inkorten van de DRS-zone een verrassende maatregel gezien het constante gebrek aan inhaalacties'

'Inkorten van de DRS-zone een verrassende maatregel gezien het constante gebrek aan inhaalacties'

Het Duitse Auto, Motor, und Sport vindt het verrassend dat de FIA besloot om de DRS-zone in Bakoe met honderd meter in te korten. Dat maakte het moeilijk voor de coureurs om in te halen terwijl er vorig jaar ook al amper werd ingehaald. De Grand Prix van Azerbeidzjan 2023 was niet bepaald een thriller en het is duidelijk dat het nieuwe format de volgorde van de grid niet kon veranderen.

De FIA had de DRS-zone op het rechte stuk met precies 100 meter ingekort. De coureurs mochten de achtervleugel activeren op 347 in plaats van 447 meter na bocht twintig. 'De maatregel is verrassend omdat er vorig jaar al weinig inhaalmanoeuvres waren, dat waren er namelijk ook slechts 21', schrijft Auto, Motor, und Sport. ' Lewis Hamilton zette 35 ronden lang zijn tanden in het inhalen van Carlos Sainz. George Russell kwam niet voorbij Lance Stroll. Nico Hülkenberg was wanhopig achter Esteban Ocon, en achter Oscar Piastri vormde zich een DRS-trein van vijf wagens. Maar niemand kwam er voorbij.'

'Zelfs als de voorbereiding, ingekort tot een vrije training, wat afstellingsoffers had geëist, zou dat de show in de race niet verbeterd hebben. Inhalen was vrijwel onmogelijk. Tenzij je in een Red Bull zat. Alleen Sergio Pérez en Max Verstappen konden het DRS-voordeel van hun auto's op het rechte stuk met het gebruikelijke gemak benutten', denkt het Duitse medium. Alexander Albon gaf ook al aan dat die honderd meter minder in de DRS problemen gaven om in te halen, en dat terwijl het al moeilijk is om in te halen met de auto's van dit jaar.

'De FIA ontkent een verband tussen de nieuwe auto's en de opnieuw opgetreden inhaalproblemen. Wel valt op dat het probleem zich vooral voordoet op stratencircuits. De eerste klachten kwamen immers al in Jeddah. In Bakoe was er een ander probleem. De teams waren wanhopig om met één pitstop de afstand te overbruggen. Daarom had bandenmanagement de hoogste prioriteit. Wie dichterbij kwam dan een seconde, liep het risico te veel te slippen en de achterbanden te oververhitten.'

'Nieuwe format slaagde er niet om de volgorde van de grid te verbreken'

'Toto Wolff waarschuwde om niet alles te veroordelen na een slechte ervaring. Je moet een race met weinig spanning kunnen doorstaan. Veel heeft te maken met het feit dat het veld duidelijk in drie groepen is verdeeld, wat sterk bepalend is voor het resultaat. Red Bull voorop, dan het trio Ferrari, Aston Martin en Mercedes en tenslotte de derde divisie, waarin meer dan 50 procent van de deelnemers zich verzamelt.'

Het nieuwe programmaschema in het sprintweekend slaagde er niet in deze volgorde te doorbreken. 'We hebben allemaal niet de ideale set-up gevonden in dat ene uur training, maar uiteindelijk stond de snelste auto nog steeds vooraan en alle anderen waren waar je ze zou verwachten', vatte Aston Martin-teambaas Mike Krack samen. Verstappen adviseert dan ook om niet altijd meteen de regels te veranderen: 'We zouden de meeste spanning bereiken als de auto's dichter bij elkaar stonden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws