Mercedes kende een moeilijk weekend in Monaco en Mark Hughes zag dat bij de Duitse renstal het ene na het andere probleem zich voordeed. Wanneer het ene probleem verholpen werd, ontstond er een andere en zo lijkt er nog geen manier te zijn om de bolide van Lewis Hamilton en George Russell op de juiste manier af te stellen voor langzame circuits. Met Azerbeidzjan en Canada in het verschiet ziet hij het dan ook somber in voor het team van Toto Wolff.
Hughes zag in zijn analyse op Formula1.com dat het stuiteren waar Mercedes in Monaco mee te maken had, niet hetzelfde was als het porpoising waar het team tot Barcelona het hele seizoen last van had. 'Het ging hier niet om de aerodynamische porpoising waar de auto vóór Barcelona onder leed, en die in Spanje grotendeels werd gecorrigeerd, maar om een ander gevolg van het zeer kenmerkende concept van de auto.'
'In Monaco had hij gewoon niet genoeg ruimte qua suspensie om te voorkomen dat hij tegen de grond werd gebeukt', zo vervolgt de Brit. 'Het was een mechanische beperking, maar veroorzaakt door een ophanging ontwikkeld rond een zeer stijf aerodynamisch platform', zo spreekt de analist over de stijfheid van de vloer in combinatie met de ophanging als mogelijke oorzaak voor het stuiteren.
Nieuwe banden zorgen mede voor problemen Mercedes
Niet alleen het ontwerp van de auto zelf, ook de verandering van de banden hebben een rol gespeeld, zo meent Hughes. 'De smallere zijwanden van de 2022-banden betekenen dat de ophanging veel meer van de demping moet doen dan vroeger het geval was, en daarbij leek de achterophanging van de Mercedes in Monaco wat in de problemen te komen.' Voor dit seizoen werd er gebruik gemaakt van een bredere band en kleinere velg, waardoor de band meer speling had.
Dat de auto zo stijf is, komt juist doordat het team de eerste vorm van porpoising onder controle probeerde te krijgen, zo meent de analist. 'De auto is super stijf afgeveerd om zijn aerodynamische platform stabiel te houden, om de downforce te maximaliseren en ook om het porpoising probleem te beperken dat we op snellere circuits zien. Het was niet haalbaar om de auto in Monaco veel zachter te zetten en de hobbels op die manier in de kiem te smoren, mogelijk omdat de geometrie van de ophanging daarvoor niet voldoende veringsruimte had.'
Of dit probleem in Monaco dan beter was is iets waar de Brit sterk zijn vraagtekens bij zet. Dit stuiteren was immers net zo slopend voor de coureurs en de auto dan voorheen. 'Dit gaf de auto een ander probleem dan eerder in het seizoen, maar wel een probleem dat net zo slopend was. De auto crashte gewoon tegen de grond over de hobbels en het gebrek aan flexibiliteit in de ophanging werd slopend.'
Problemen stapelden zich op
Je zou denken dat dit wel genoeg problemen waren voor Mercedes, maar Hughes heeft nog een aantal gebreken gezien. 'Dat was slechts het startpunt voor een reeks compromissen voor de auto. Om het uitbreken van de auto te minimaliseren naarmate de veringen van de achterwielophanging werden gebruikt, moest het team de rijhoogte achter nog verder verhogen dan normaal het geval zou zijn op het gewone circuit. Dit kostte veel downforce achter.'
Niet alleen de achterkant, ook de voorkant moest een verandering ondergaan. 'Om snel te zijn in zulke scherpe bochten, moet de bestuurder de voorkant van de auto snel kunnen bedienen. Mercedes heeft hier teruggegrepen naar hun oudere voorvleugel omdat die meer downforce direct op de vooras geeft, om dat reactievermogen te geven. De voorvleugel die in Miami werd geïntroduceerd geeft een betere outwash, helpt de aerodynamica aan de achterkant en geeft meer totale downforce, maar minder direct geproduceerd door de voorvleugel.'
Die voorvleugel was nodig om het rijden voor de coureurs aangenamer te maken met de voorkant van de auto, maar hierdoor werd de achterkant wel nog onvoorspelbaarder. 'De oude vleugel gaf Lewis Hamilton en George Russell de initiële respons die ze nodig hadden in de straten van Monaco, maar maakte de achterkant waarschijnlijk nog grilliger dan hij al was met zo'n grote rijhoogte achter.'
Somber vooruitzicht voor Mercedes
Na het weekend in Monaco ziet Hughes het leven dan ook somber in voor de Mercedes-mannen de komende paar weken. 'Het lijkt erop dat er voor de W13 geen goede Monaco-setup is binnen zijn concept en dat met twee trage circuits in het verschiet, Bakoe en Montreal, het misschien Silverstone wordt voordat we weer een Barcelona-achtige prestatie van de auto zien', zo is zijn weinig hoopgevende voorspelling.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties