Hughes legt het 'illegale remsysteem-dilemma' onder de loep bij Red Bull, McLaren en Mercedes Formule 1
Formule 1

Hughes legt het 'illegale remsysteem-dilemma' onder de loep bij Red Bull, McLaren en Mercedes

Hughes legt het 'illegale remsysteem-dilemma' onder de loep bij Red Bull, McLaren en Mercedes

Red Bull Racing werd onlangs beschuldigd door een aantal analisten dat het team een illegaal remsysteem zou hebben gehad. Dat kwam als een verrassing, aangezien het juist Red Bull was die een klacht had ingediend over de remtrommels van McLaren, waar ze mogelijk een interessante truc had bedacht om de remmen en de banden beter te koelen. F1-analist Mark Hughes duikt erin.

Op X kaartten onder andere Peter Windsor en Craig Scarborough aan dat Red Bull een G sensitive bias-klep op haar remmen zou hebben. De precieze voordelen hiervan zijn niet helemaal duidelijk, maar het zou meer precisie bieden in de bochten en ervoor zorgen dat de auto geen last heeft van onderstuur. Volgens hen verklaarde dat waarom Red Bull problemen had in Australië, toen Verstappens achterrem in de hens vloog, en verklaart het ook waarom Red Bull na China in een keer al haar performance kwijt was.

Op 31 juli besloot de FIA de technische reglementen te herschreven om dergelijke remsystemen te verbieden. De reacties over een illegaal systeem van Red Bull zijn dan in principe niet juist, want ze maakte gebruik van dat systeem voorafgaand aan de regelwijziging, wat het volledig legaal maakt. Na Australië heeft de FIA echter wat checks gedaan bij de bolide van Verstappen, waar het bestuursorgaan mogelijk heeft aangegeven dat ze de klep moesten verwijderen voorafgaand aan Miami. Althans, dat is wat Windsor suggereert.

'Asymmetrisch remmen zou een oplossing zijn'

'Een belangrijke algemene beperking van deze generatie ground effect-auto's is dat ze bij lage snelheden onderstuur vertonen', begint Hughes in zijn analyse bij Motorsport-Magazin. 'Het aerodynamische drukpunt ligt bij lage snelheden verder naar achteren in de wielbasis, dankzij de reglementaire plaatsing van het vernauwingspunt van de venturi-tunnels aan de onderzijde van de wagen', vervolgt de Brit. 'Onderstuur kan tegen worden gegaan door meer voorvleugel te gebruiken, maar dit brengt grote problemen met zich mee bij hogere snelheden, wanneer die grote vleugel dicht bij de grond komt terwijl de auto op zijn vering wordt gedrukt.'

Met het ground effect wordt de vleugel krachtiger, waardoor het aerodynamische drukpunt naar voren schiet en de instabiliteit aan de achterkant van de auto bij het ingaan van de bochten bevordert. 'Er is bij lage snelheden niet genoeg grip aan de voorkant, bij hoge snelheden juist te veel. Asymmetrisch remmen op de achteras zou een nette manier zijn om dit conflict op te lossen', schrijft Hughes. 'Door meer kracht toe te passen op het buitenste gedeelte, zou de auto in langzame bochten stabieler in kunnen sturen.' Wat Windsor suggereerde, is dat dit aspect verdween in China, waardoor het moeilijker was om de RB20 in te sturen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

china max verstappen 2024 winst 3
Met of zonder het genoemde remsysteem: Verstappen was oppermachtig in China.

'De details zijn vaag en de veronderstelde timing is verdacht'

'Toen de gewijzigde regel werd aangekondigd, was er veel speculatie over welk team of welke teams mogelijk zo'n systeem gebruikten. Er zijn zelfs verhalen die het aan één team koppelen, maar de details zijn vaag en de veronderstelde timing is verdacht', vindt Hughes. 'Niet in de zin van: er zijn regels zoals ze waren overtreden. Er zijn echter door het seizoen heen verschillende incidenten geweest die kunnen worden gezien als ondersteunend bewijs voor het gebruik van asymmetrisch remmen. Laten we drie van de topteams doornemen: Red Bull, McLaren en Mercedes.'

In Melbourne viel Verstappen uit vanwege een defecte remklauw na een vermeende voorbereidingsfout die ervoor zorgde dat die remklauw vast bleef zitten. 'Voordat hij uitviel zorgde dit voor een veel te groot handremeffect, waardoor hij worstelde om zijn auto onder controle te houden. Twaalf maanden eerder op hetzelfde circuit hadden Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez problemen tijdens de vrijdagtraining door een achterremklauw die te lang nodig had om los te laten en enige instabiliteit bij het ingaan van de bocht veroorzaakte. Pérez crashte in Q1 en hield vol dat het probleem er nog was, maar het team stond erop dat er geen technische problemen waren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

dnf verstappen australie 2024
Verstappens remklauw stond in lichterlaaie in Australië.

Hughes kijkt naar Piastri's 'fout' in Hongarije

Of het genoemde bewijs van Hughes genoeg is om iedereen ervan te overtuigen dat Red Bull een 'illegaal' systeem heeft gehad, is wellicht twijfelachtig. Hughes gaat in ieder geval verder met McLaren. 'In Hongarije was er enige controverse tussen Piastri en Norris rond de tweede pitstops, omdat Piastri zijn opgebouwde voorsprong op Norris verloor doordat hij moest uitwijken in bocht elf', wijst Hughes aan. 'Achteraf meldde Piastri dat hij begreep wat hij verkeerd had gedaan. Was het een eenvoudige rijfout, of een instellingsfout voor een snelle bocht na een reeks langzame bochten?'

Volgens Hughes waren er ook aanwijzingen te vinden bij Mercedes. Hij wijst op het gestuiter van de Mercedes-bolide op vrijdag in België. 'Op zaterdag en zondag waren ze opeens wel snel en goed gebalanceerd, goed genoeg zelfs om met een één-twee over de streep te komen. Het probleem op vrijdag, zo legde het team uit, was een mismatch tussen bepaalde mechanische aspecten en aerodynamische afstellingen. Dat zou zeker kunnen worden geïnterpreteerd als het juiste asymmetrische remsysteem voor het circuit', schrijft Hughes. 'Het kan net zo goed iets anders zijn - zoals met de voorbeelden van McLaren en Red Bull.'

Valt er een conclusie te trekken?

Niet echt. Totdat Red Bull zelf bevestigt dit systeem te hebben gebruikt, wat overigens vóór de regelwijziging niet illegaal was, vallen er op dit moment weinig conclusies te trekken. Waar Windsor en Scarborough op doelden, was dat het systeem onderstuur voorkwam, en dat de FIA Red Bull daar na Australië op heeft gewezen. Volgens de speculaties heeft Red Bull tot en met de Grand Prix van China met dat remsysteem gereden, en het in Miami van de auto gehaald. Volgens de analisten verklaart het dan waarom Red Bull na Miami in een keer zo 'inzakte', aangezien Verstappen een hekel heeft aan een auto met onderstuur. Daarbij wordt er gewezen op Verstappens klachten over onderstuur van de laatste tijd.

Wat is er gebeurd met de remtrommels van McLaren?

Eerder dit jaar begreep Auto, Motor und Sport dat Red Bull een klacht bij de FIA had ingediend vanwege een foefje bij de remtrommels van McLaren. Daar zit standaard een gaatje in, waardoor een sensor kan om de temperatuur van de remmen en de banden te meten. Dat gat moet echter vanaf zaterdag dicht zijn. Red Bull dacht dat McLaren zich daar niet aan hield, en dat ze op die manier een slim koelsysteem voor de banden hadden ontwikkeld. Volgens Motorsport.com was de FIA niet bijzonder bezorgd over dit detail, maar hebben ze McLaren er wel aan herinnerd dat het gat afgedekt moet zijn op zaterdag en zondagen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws