Hughes over Baku: 'Ferrari, Mercedes en Red Bull staan voor cruciale keuze' Formule 1
Formule 1

Hughes over Baku: 'Ferrari, Mercedes en Red Bull staan voor cruciale keuze'

Hughes over Baku: 'Ferrari, Mercedes en Red Bull staan voor cruciale keuze'

Journalist Mark Hughes stelt in zijn analyse bij Formula 1.com dat de afstellingskeuze in Baku enorm belangrijk gaat zijn voor Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing. Als we kijken naar wat de lay-out vraagt van de vleugel van de auto, stelt Hughes dat het een combinatie is van de twee extreemste races van de kalender; de superlage downforce van Monza en superhoge downforce van Monaco. De Britse analyticus vraagt zich af of we ook in 2022 diverse vleugelniveaus gaan zien.

Over het algemeen lijkt low-downforce een iets betere enkele rondetijd te geven, maar bestaat het mogelijke gevaar van een verhoogde achterbanddegradatie. Vorig jaar pakte Charles Leclerc met zijn Ferrari pole voor de Mercedes van Lewis Hamilton, in een fase van het seizoen waarin de Red Bull meestal de snelste auto was. Maar Red Bull was de snelste in de race, met een veel betere bandendegradatie.

Zowel Max Verstappen als Sergio Perez waren in staat om Hamilton in te halen bij de eerste pitstops met banden die aan het einde van de stint nog steeds erg sterk presteerden, dankzij de grotere bescherming die de hogere downforce-vleugel hen had gegeven.

Hoe gaan de keuzes van Mercedes, Ferrari en Red Bull uitpakken?

Dit jaar was het verschil tussen de Ferrari en Red Bull op alle circuits behoorlijk te onderscheiden. De Red Bull neigde ertoe om minder downforce te hebben dan de Ferrari, en sneller te zijn aan het einde van de rechte stukken, terwijl de Ferrari heel vaak sneller na de bochten kon acceleren.

Mercedes staat hier voor een interessante keuze. Barcelona toonde aan dat de W13, genezen van zijn porpoising, competitief snel kan zijn op de rechte stukken. Zou dat, in combinatie met een lage vleugel, Lewis Hamilton en George Russell in staat kunnen stellen om Red Bull en Ferrari in de kwalificatie te verslaan? Zelfs in de wetenschap dat het waarschijnlijk de bandenslijtage in de race in gevaar zou brengen? Zoals altijd in Baku wordt het een lastige keuze voor de teams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws